GPSS ve smyslu Global Positioning Satellites System se pro navigaci B737-xxx nepoužívá. Pro navigaci s používá kombinace IRS a radionavigace. IRS systém sestává ze dvou velmi přesných laserových gyroskopů, které jsou umístěny na levé a pravé straně letounu v kořenech křídla. Je to složité a citlivé zařízení, které je třeba vždy na začátku Pre-flight cockpit preparation inicializovat a srovnat (IRS inicialization, IRS align), poté se přepnou do režimu NAV (přepínače jsou většinou na overhead panelu nahoře vlevo). Zároveň disponují malou klávesnicí a displejem, který dokáže pracovat v několika režimech - ukazuje zeměpisnou délku, šířku, rychlost vůči zemi a několik dalším informací, na které si teď nevzpomínám. Inicializace se provádí buď z FMC nebo pomocí připojené klávesnice (podobná kalkulačce).
Jako kontrolní a náhradní zdroj se zároveň používá radionavigace pomocí VOR-DME a DME radiomajáků. Podle nich se triangulačně počítá poloha vůči dvěma radiomajákům a měří se vzdálenost od nich. Pomocí jejich poloh známých z databáze FMS a měření vzdáleností a úhlů mezi nimi a letounem je možno odvodit současnou polohu a tuto porovnávat s polohou IRS. Všechny tyto systémy by měly dávat přibližně stejná data. Pokud nedávají, je na to posádka upozorněna výstrahou FMS.
Všiměte si, že pro inicializaci IRS existují např. v AIPu tabulky přesných zaměření stojánek na Ruzyni. Podle nich se přes FMS nebo přes klávesnici zadá přesná poloha letadla na zemi a IRS gyra ji potom již víceméně přesně drží a mění podle pohybu letounu.
Karel |
|