FlightSim.CZ   Reklama  
1st Czech IVAO Fly-In
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 7. 8. 2025, svátek má Lada Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Můj web Jeden příspěvek | Celý strom
Můj web - umělý horizont   5. 6. 2008 / 14:26
kuma   
Umělý horizont je přístroj, v němž jsou (většinou uvnitř koule pomalované barvami a čárkami) dva na sebe kolmé gyroskopické setrvačníky, které udržují (s určitými omezeními) vždy stejnu polohu, bez ohledu na to, v jaké poloze se nachází letadlo, které je fakticky "kolem těch setrvačníků".

Uložení těchto setrvačníků je choulostivá jemná mechanika, proto se na přílišné drncání (pojíždění) a dlouhou dobu, pokud nejsou v provozu (parkování letadla) jednak vypínají a druhak "aretují" (anglicky cage, tj. jako "zaklecovávají" - dávají do klece). Tím se odlehčí ložiskům a ta netrpí.

Když se má přístroj začít používat (před letem) je potřeba nejdřív zapnout proud do setrvačníků (nebo sání - u některých systémů jsou setrvačníky poháněny proudem vzduchu) a po nějaké chvilce se teprve přístroj "odaretuje" ("uncage"). Obvykle se předpokládá, že se odaretuje v situaci, kdy je letadlo na rovině - křídla vpravo a vlevo ve stejné výšce. Případný sklon nosem nagoru a dolů se dá korigovat (důležité pro letadla s ostruhovým kolečkem). Pokud je vše v pořádku, zobrazené rozhraní mezi černou a bílou (příp. modrou a hnědou atd.) barvami by mělo být na první pohled rovnoběžné s přitozeným horizontem - a to je ten princip.

Většinou se po nahození motorů zapnou džajra a pak na vyčkávacím stanovišti odaretuje horizont (viz checklisty příslušného letadla).

Pokud letíš VFR a za dobrého počasí, nemá umělý horizont velký význam. Kombinaci viditelného přirozeného horizontu s pocity z "prdelního čidla" se nic nevyrovná.

Pokud ale není přirozený horizont dobře vidět (a může to být klidně i ve dne v létě, kdy letíš ve dvou a půl kilometrech proti zapadajícmu sluníčku ve večerním oparu - a absolutně nevidíš, kde končí ta perelť a kde začíná zem - pokud nekoukneš přes rameno dozadu) - tak v tu chvíli je i ve VFR letadle umělý horizont velmi užitečný.

O létání bez vidu (v noci, v mracích atd., tedy IFR) psát nebudu, zde je to přístroj, bez kterého to prostě nejde (to jen jako ldpověď na toho "zkušeného interuktora", který údajně říkal, že přístroje ti akorát kazí styl létání).
   Seznam příspěvků  
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ