No, u repaintu je potřeba vidět věc zase z několika úhlů pohledu.
1. autorská práva - neoblíbené téma, ale nemělo by se na ně zapomenout. Obvykle se upravuje něčí nějaký skin nějakého letadla, jen málo z nás je takový šíbr, aby si potahl letadlo zcela vlastním skinem (ale jsou i takoví ). Pak samozřejmě musíš respektovat požadavky autora, co a jak smíš s jeho dílem (skinem) dělat. Pokud maluješ jen pro sebe, je to úplně fuk, ale jak to dáš někomu druhému, je dobré se na "imprimatur" původní textury podívat - a pokud chceš svůj výtvor zveřejnit, je tvou povinností tento "imprimatur" respektovat.
2. formát obrázků - běžné FS textury už nejsou dostupné běžnými malovacími programy, jsou konvertovány do specifického formátu (dxt nebo jak to bylo, nemýlím-li se, už jsem dlouho nic nemaloval). Takže obvykle vezmeš nějakou texturu a protáhneš jí programem, který obrázek zkonvertuje do "srozumitelného" formátu (nejčastěji bmp). Ten pak zpracuješ v nějakém dostupném malovacím propgramu, uděláš svůj skin a když je vše hotovo, opět obrázky překonvertuješ do formátu, kterému rozumí FS. Pak fajly nakopíruješ na správné místo - a letadlo je pomalované. Je třeba zmínit, že jméno souboru musí být stejné, jako původní, jinak se pochopitelně nebude nic načítat. Nevím taky, jestli je to u FS9 a FSX (dělal jsem naposled skiny do FS2k2), ale bylo obvykle potřeba kromě konverze obrázku vytvořit ještě tzv. "mipmaps" - což byly takové malé a ještě menší kopie vlastního obrázku - snad pro urychlení načítání v různých "vzdálenostech".
3. konverzní program - býval kdysi dostupný program imagetool, jestli se nemýlím, byl součástí některé verze FS, myslím FS2002 Professional. Určitě to někdo upřesní. V současnosti se legální FS2k2 dá koupit za hubičku - tak by se dal i legálně získat tento užitečný program (ale viděl jsem v krámě v poslední době jen verzi bez "professional" a tam, myslím, imagetool přibalen není...)
4. rozložení lokalit v obrázku (skin, livery, livrej, texturu letadla = synonyma) si můžeš představit jako kůži, sloupnutou z letadla jako ze zavináče a rozprostřenou naplacato. Bohužel letadla mívají složitejší tvary, než herink a tak občas není zcela jasné, kde který díl či plocha je vlastně v obrázku situován/-vána. Někdy bývá k letadlu přibalen tzv. "paintkit", kde jsou obrázky s texturami okopírovány ještě jednou, ale jakoby s nepomalovaným letadlem (holý plech, ale s nýtky, škvírami, hranami, okénky atd). K tomu bývá "mapa", kde je napsáno, který díl kde leží a odkud kam sahá - tam se pak skin dělá celkem snadno. Taky když se přemalovává éro se složitým pomalováním, dá se usoudit, co kde je a kde to bylo. U některých letadel (a původních textur) je to ale rébus - musíš si s tím hrát, zkoušet opakovaně tam a zpět obrázky konvertovat a potahovat letadlo tvými pokusy, až si namapuješ co kde má být. Někdy je problém, že z důvodu úspory autor jakoby rozkrájí tu kůži (jako střih na sako) a ty kousky poskládá, aby se mu vešly na maloou plochu obrázku - pak ale bývají rozhozeny chaoticky a hledání je o to dobrodružnější - musíš vysledovat co na co navazuje - a když děláš linku, je pochopitelně žádoucí, aby na letadle na sebe navazovala rovně a bez zubů, bez ohledu na to, jak jsou plochy ve skinu otočeny nebo rozmístěny.
5. vrstvy - je pochopitelně dobré, když tvůj malovací program dokáže pracovat s vrstvami, tam pak patláš barvy na ten "holý plech", ale když ty barvy mažeš, ty nýtky a rýhy na tom "plechu" si nesmažeš. Teprve ve finále vše uložíš jako jednu vrstvu, překonvertuješ a zkusíš navlíknout na éro...
6. noční textury - jsou obvykle zvlášť a právě pomocí vrstev se dají udělat z denních, na kterých v horní vrstvě uděláš černošedou masku, která chybí v místech, kam dopadá, nebo odkud vychází světlo (např. okénka, nasvícená směrovka a podobně). Je dobré udělat noční textury, protože jinak i v simulátorové noci éro "svítí" jako ve dne a vypadá to dost blbě.
Jsou to ty nejprimitivnější poznatky a určitě je tu spousta lepších, kteří by to líp napsali (a moje chyby opraví), snad ti to ale jako začátečníkovi bude pro první orientaci sloužit. Tak se toho neboj a maluj, noční textury si necha až nakonec - jako tovaryšskou zoprávu - tak ať se ti daří ! |
|