|  | Tragickou havárii boeingu v Rusku způsobil špatný výcvik pilota, únava a alkohol 17. 2. 2009 / 12:48 | |
|  | Co já vím, tak existují tři typy umělých horizontů:
Jeden ten nejznámnější, zde popsaný, kdy je dole hnědá a nahoře modrá a linka mezi nimi je vždy rovnoběžně se skutečným horizontem. Když letadlo stoupá, tak se linka posune dolů a naopak. Dříve samozřejmě nebyly barvy, ale fungovalo to stejně (např. default DC-3).
Zjednodušeně - je to pohled, jako když sedíme s letadlem uvnitř té koule.
Druhá verze je ta, kdy je dole modrá a nahoře hnědá a tohle bylo myslím v MiG-15, nebo např. Z-42(?). Linka je stejně jako předchozí vždy vodorovně se skutečným horizontem, ale když stoupám, tak se linka posunuje nahoru (modrá je dole!).
Zjednodušeně - dívám se zvenčí (zezadu) na tu kouli.
Třetí verze je ta, kdy se koule nenaklání do strany, ale příčný náklon je indikován siluetou letadla vůči pozadí. Váleček podélného klopení modrá/hnědá může fungovat oběma způsoby. Tohle známe z ruských letadel. Teoreticky tak můžou být čtyři typy, podle klopení/klonění, ale takhle od kompu nevím, které se přesně používají / používaly.
I na některých ruských typech je u starších verzí typ 3 a u novějších typ 1. Na airliners to jde dohledat tuším u Jak-40.
V současné době mi přijde, že se skoro všude preferuje varianta 1.
|
| |
|