Stárnutí jistě ve válce problémem nebylo . Jinak ovšem je dřevo pro konstrukci letadel ideální materiál, proto, že nezná (na rozdíl od hliníkových materiálů) únavovou pevnost. Ovšem tuto výhodu bohatě převáží nevýhoda degradace dřeva vzdušnou vlhkostí - nebezpečí hniloby. Takže se musí bohatě chránit nátěry. Dalším problémem je pak pevnost a životnost lepidel - a těch bylo v bakelizované překližce hodně. Ale to všechno asi skutečně za války problémem nebylo. Jak dlouho mohla být tak stíhačka v provozu? I když "přežila", továrny chrlily pořád novější a výkonější verze. Mohla lítat měsíce, rok? Víc asi ne. Nevíte někdo?
Mosquito bylo plný balzy - snad právě pro zvýšení odolnosti. Ovšem neumím porovnat jestli byl dostupnější hliník, nebo balza. Dovážet materiál přes půl zeměkoule, taky asi nebylo jen tak. |
|