FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 4. 8. 2025, svátek má Dominik Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
VOR to VOR s HSI a autopilotom Jeden příspěvek | Celý strom
VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 00:09
Salmak
prosim Vas, aky je postup, alebo sposob lietania vor-to-vor s hsi a zapnutym autopilotom? musim stale pred kazdym vor-om vypnut autopilota, prestavit radialu na course, naletiet to rucne a potom zase autopilota zapnut? pri zapnutom autopilotovi mi pri zmene radialu blizko vor-u lieta lietadlo ako "opity dezidor" ;o)

pri rucnom lietani a mensich lietadlach typu cessna si v poho nastavim frekvencie a radialy na nav1 a vor1 a nav2 a vor2 a pekne si to nalietavam tesne pred vor-om. na lietadlach vybavenych hsi mam problem. naladim si nav1, nastavim radialu na couse a letim, nastavim nav2 a nemam si na com radialu tohto vor-u nastavit, pretoze jednoducho nieje na com. alebo len jednoducho prestavim course z to na from od daneho voru? ako vlastne postupujete, alebo aky je postup v realnom letectve? velmi ma nebavi lietanie s fmc a gps a chcem sa pristrojovemu lietaniu priblizit co najblizsie realite. lietam atr42 od eurowings2004 a pmdg beech1900C. alebo poradite, ktory typ lietadla je najvhodnejsi na tento typ vor-to-vor lietania?

vdaka za kazdu radu
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 00:17
N.G.
no fmc je nejbliž realitě
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 00:54
= M@trix! =   
... to by mě zajímalo, jak si příšel na to, že je létání "po staru" dál realitě než to dnešní ... čímpak se to měří?

 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 00:59
Marky Parky   
Třeba statistikou? - kolik procent letů prováděných v ČR létá RNAV a kolik "po staru"? Klasickou radionavigaci u nás dneska létají opravdu už jen výcviky.
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 03:24
Cirrus/Pindra
že se to v komerčním provozu už moc nepoužívá přece není indikátor reálnosti způsobu provedení letu!

Nahodou touhle snahou u mě Salmak velmi stoupl aspoń je taky něco na pilotovi a ne jen na řídícím způsobem "proceed direct to..." a tupě zírat, jak ubíhaj majle.

Navíc, spousta lidí lítá s FSpassangers a když prostě některá z komponent RNAV létání selže, přechod na non-rnav je o to snažší oč se člověk v tomhle typu lítání pohybuje častěji.
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 03:31
FSPilot   
Přesně tak Pak se nedozví na frekvenci překvápko, že dotyčný není schopen letět NON- RNAV příletovku/odletovku, protože to nemá v FMC a je zdtracen...

Mě osobně příjde rada na otázku "Jak naletět přímo VOR" - "V FMS nastav DCT to a značku VORu" jako dost ... radši nebudu pokračovat
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 08:50
Marky Parky   
Komerční či nekomerční létání s tím nemá co dělat. Co je mnohem spíš kritériem pro to zda je let NON RNAV realistický, je kde a čím se daný let provádí. Pokud se dotyčny ptá na ATRko a B1900 u nás, tak jsou dvě možnosti:

a) bude létat v realistických výškách (nad FL95) a pak je nereálistické to dělat NONRNAV.
b) bude létat NONRNAV tak, aby to bylo realistické (tedy pod FL95) a pak zase nebude realistická použitá hladina

Navíc nikdo neříká, že tak lítat nesmí. Pokud ho to baví, tak já jenom podporuju to, aby se lidi naučili klasickou radionavigaci - stejně ji i v dnešní super době na mnoha letištích potřebují ve fázi přiblížení. Ale nezaměňujme "to co bychom rádi" s tím co je "realistické", zvlášť s ohledem na uvedené typy letadel.
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 09:10
N.G.
děkuji ti náčelníku že jsi se mě zastal
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 11:40
Salmak
asi sme sa zle porozumeli. nepytal, som sa, ci je realne lietat atr alebo beech1900c vor-vor v takych letovych hladinach, ale na realne postupy navigacie pocas letu a ak som sa pytal na typ lietadla, myslel som tym typ lietadla, ktorym by sa dal tento druh navigacie (NON RNAV) najidealnejsie simulovat. Niesom velky zastanca gps a fmc. pre mna to splna akurat funkciu moving map. napr.> viem, ze mnohe z addonov alebo lietadiel vo fs nemozu simulovat NDB priblizenie vzhladom k tomu, ze maju absenciu druheho ADF... atd
amen ;o)
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 13:34
FSPilot   
Upřímně Dá se provádět krásné přiblížení jen na 1 NDB (s jedním ADF) a přitom vylučovat snos větru A přitom to není vůbec těžké
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 14:10
Cirrus/Pindra
No není to sice vůbec těžké a létat se to opravdu dá, ale upřímě řečeno je to velice nepřesné.

Z vlastní zkušenosti: sestupy ve Varlových Karech s uplně novou glasscockpitovou cessnou na 1 NDB, přiblížení NDB/DME RWY11, po nalétnutí trati konečného přiblížení až do MAPt ručička směrníku byla přesně na kurzu dráhy, když jsem těsně před MAPt zvedl hlavu, byl jsem odhadem cca 300m v pravo od osy dráhy. A to je docela velká navigační chyba.

Ve své podstatě to opravdu není nic složitého, klasicky se vylučuje snos větru, ale ta ručička na tom RMI občas lítá jak postřelená.
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 14:25
FSPilot   
Však právě proto se tenhle druh přiblížení prakticky nepoužívá a nebo používá v době, kdy se tím dá pomoct (např. na LKMT RWY04 to údajně často dělají linky, které si tím urychlí sestup, protože na NDB je sestup prý rychlejší - že je to v ose), než na VOR/DME.

A ochranné prostory s touto nepřesností taky počítají Ale nehorší je lítat NDB v noci a ještě u pobřeží
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 14:54
Cirrus/Pindra
a ještě u horskejch hřebenů a za bouřky
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 00:57
Marky Parky   
V blízkosti VOR je opravdu nutné letět "ručně" (tedy např. v HDG módu), jednak jednodušší A/P (např. ten defaultní ve FS) v blízkosti VORu už nemusí stíhat a druhak - v okolí VORu je tzv. "kužel neurčitosti", kde z technických důvodů není možné určit správný radiál - VOR totiž logicky nemůže vysílat radiál "nad sebe". Čím výše si, tím dál od VORu kužel neurčitosti zasahuje.

Co se týká realstičnosti, tak pokud chceš co nejrealističtěji simulovat dnešní létání, tak opravdu nezbyde než FMC či GPS. Vor-vor (neboli Non-RNAV) navigace už se téměř nedá v ČR létat, defakto existuje pouze jedna trať ATS (W32), která se dá plánovat jen pod FL95 a slouží pro výcvikové záležitosti.

Samozřejmě z nejrůznějších důvodů (výcvik, baví je to, snaží se simulovat starší postupy) hodně lidí ještě NON-RNAV navigaci třeba online létá - ale s realitou dnešních dnů to společného moc nemá.
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 03:28
FSPilot   
Hehe, zrovna já to dneska (teda včera ) letěl se Senecou

Jak to letět pomocí autopilota? Jednoduše Letím radiál, letadlo drží AP, jakmile jsem v nějaké blízkosti VORu (poznám podle DME) přepnu z VOR/LOC (nebo NAV, co já vím, co je na to použitelné u daného typu autopilota) na HDG a nechám ho letět současným kurzem. Do toho honem otočím radiál směrem od VORu, kam potřebuju a jak mám nachystáno, tak přepnu zase na VOR/LOC (nebo NAV, popř. co je na to určeno) a letadlo si to otočí samo. Je dobré si to včas odhadnout, ať pak ten radiál, na který mám navázat, nepřeletím, jinak bych musel kroutit HDG, abych se na něj zpět dostal. Ale víceméně se dá konstatovat, že v neturbulentním vzduchu se dá toto aplikovat s docela velkým předstihem.

Taktéž postupovat při přecházení na jiný VOR. Pokud je k dispozici rádio NAV2, tak je to o to lepší, že můžu sledovat dva VORy najednou a tím mám větší přehled a čas
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 11:24
Salmak
a co potom tito chlapci>
http://www.airliners.net/photo/Lineas-Aereas-Canarias/ATR-ATR-72-202/1554414/L/&sid=a53af760cf5aba3f6c9d915a432d3689
alebo
http://www.airliners.net/photo/Binter-Canarias-(Naysa/ATR-ATR-72-202/1344008/L/&sid=a53af760cf5aba3f6c9d915a432d3689

a da sa najst aj mnoho dalsich fotiek z kokpitov atr, kde je absencia gps, alebo fms. a mimochodom, ked som sa raz pytal na tomto fore, ci tymto lietadlam nieco nechyba, tak mi bolo povedane, ze mnoho "starych" atr tieto systemy a zariadenia nema, tak preco by to malo byt nerealne, ak lietam s atr vor-vor? jedine ze lietaju vfr ;o)
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 13:13
Marky Parky   
Jak jsem psal výše - předpokládal jsem, že hovoříš o létání u nás...
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 14:51
Salmak
...aj... )
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 14:53
Salmak
mimochodom, nieje nejaka stranka, kde by som mohol stiahnut mapy s Victor Airways europskych statov? staci na simulatorove lietanie, hehe
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 15:07
Marky Parky   
Termíny Viktor a Jet Airways jsou čistě FAA terminologie a v jiných státech než USA se nepoužívají.

Zbytek světa používá oněco komplikovanější značení tratí, nicméně zjednodušeně by se dalo říct, že se americké Viktor routes odpovídají v Evropě nízkým non-rnav tratím. Ty se stejně jako všechny ostatní tratě ATS nacházejí na tzv. traťových mapách (enroute charts).

Některé Evropské jsou zdarma ke stažení na stránkách Eurocontrolu, z dalších zdrojů jsou AIPy jednotlivých zemí či komerční společnosti, které je prodávají (např. Navigraph).
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   16. 8. 2009 / 15:45
Salmak
vdaka za odpoved
 

VOR to VOR s HSI a autopilotom   17. 8. 2009 / 07:00
kluk ušatá
Marky opomenul jeden velice dulezity zdroj, a to divize IVAO a vACC Vatsimu jednotlivych zemi, kde se zpravidla mapy daj taky docela dobre najit. Pak jeste existuji ruzne onlinove depozitare map, zpravidla jeppiku, s ne zcela urcitou legalnosti. Jestli se v mapach moc nevyznas, nebo te nebavi resit co co v ktere zemi znaci, tak bych ti doporucil prave tohle.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ