Doplnil bych jako přímý účastník:
- bylo "bezproblémů" být zařazen do plachtařského výcviku pochopitelně i před absolvováním VZS (VZS je vojenská základní služba, to jako bylo, že se na dva roky chodilo "na vojnu", přijde mi podstatné to tu tu pro mladší zmínit ), tj. během studia SŠ nebo učiliště (reálně výcvik od 15-16let); nicméně pokud by se pak zjistilo, že nejste schopen absolvovat VZS (při odvodu, v cca 18letech; odvod bylo: šel jste do nějkého kulturáku, kde vás komise svlékla a prozkoumala zda jste schopným VZS) , pokud ne, tak patrně jste byl ve výcviku "tlumen", že vás to přestalo bavit a odpadli jste (btw. běžný postup);
- myslím, že je potřeba zmínit, že před zařazením do výcviku, o kterém nerozhodoval AK ale kdosi jiný, jste vyplnil dotazník ohledě vašich styků z domorodci z imperialistických zemí (i když vám bylo 15) a postupně vás doma navštívili příslušníci SNB (to je ty jak je třeba major Zeman) a zvídavými otázkami se vás, i vašich rodičů, vyptávali nikoliv na váš vztah k rockové hudbě, ale na vaše spolužáky, kam chodíte do hospody, proč chodíte do hospody, s kým chodíte do hospody, apod.;
- nakonec tuto všechno dokupy rozhodlo o tom, zda jste perspektivní a byli jste zařazeni do výcviku. Kdo se nelíbil, nikdy se podle mne nedozvěděl proč, jak, prostě se to zdržovalo, až ho to přestalo bavit.
Obecně bych poznamenal, že ve výcviku byli zcela nepokrytě protlačováni všichni, kdo měli jakoukoliv šanci na studium VVŠ a AK byl za každého takového zásadně protěžován. Ostatní byli piloti druhé kategorie, pokud jste studoval a měl maturitu, pak většinou i kategorie nižší (intelektuál a ještě neperspektivní jako voják).
Prosím všechny, kdo jakkoliv porovnává dnešní létání a tehdejší, aby si na toto vzpomněl - a to jsem podle mne ještě na 95% věci zapomněl.
O motorařině potrvzuji, co napsáno výše, zvláště v blízkosti železné opony, šlo o činnost pro nejvyšší vyvolené, včetně nějakého svezení.
|
|