FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 19. 5. 2024, svátek má Ivo Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Život reálného pilota Jeden příspěvek | Celý strom
Re: X x Re redukce, derate, deratizace   22. 9. 2004 / 10:33
A.J.Scandall   
Redukce a derate (neplést deratizace jsou zdánlivě stejné záležitosti, u obou dochází ke snížení tahu na vzlet, ale jinak se několika věcmi podstatně liší.

1) Redukce (metoda Assumed temperature, nebo FLEX, jak tomu říká Airbus) znamená, že nastavíme jen nižší tah motoru (maximální snížení 25%), a defacto nám zůstane možnost plyny na maximál "docvaknout". Ale pozor! Jak psal už D.P.Davies ve své skvělé knize Handling the Big Jets, nesmí se to při vysezení motoru dělat! Je-li nám totiž umožněna nějaká redukce, už se s eventualitou vysazení počítá a éro to zvládne. Přidáním tahu na živém motoru se jednak vystavujem riziku toho, že pod dojmem abnormální situace zdravý motor "přebůstujem" a uděláme z něj motor nezdravý, a taky si tím můžem přidat problémy s udržením směru. Nicméně protože ta možnost tu je, jsou hodnoty Vmca a Vmcg (laicky řečeno minimální rychlosti pro udržení přímého směru za letu a na zemi při vysazení) nezměněné jako při full thrust T/O. A protože V1 nikdy nesmí být menší než Vmcg, může to být za určitých podmínek omezující.

2) Derate znamená, že přímo nastavením čehosi na zemi (u novějších letadel to lze ve FMC) změníme maximální možný tah motoru. U 737-400 by to znamenalo třeba možnost snížit tah motorů 23,5K na 22K nebo dokonce 20K. Při této metodě ale už při vzletu a za letu neexistuje možnost jak přidat "plnej kotel", proto se adekvátně snižují i hodnoty Vmca a Vmcg. Dále to lze ještě kombinovat s redukcí, takže výsledné snížení tahu může u lehkého letadla být výrazné.

ČSA zatím derate nepoužívá, ale možná, že to je jen otázka času.

Pro lepší znázornění toho, co jsem tu psal, uvedu příklad, který jsem se kdesi na nějakém fóru dočetl (psal to pilot 777):
U těhle velikejch (opravdu velikejch) mašin může být velký rozdíl mezi MTOW a váhou letadla bez nákladu, cestujících a s minimálním palivem Třeba i skoro polovina hmotnosti. A teď bude chtít třeba málo naložená triple seven odstartovat z kratšího letiště s mokrou dráhou. Zdánlivě se řekne-no dyť neni co řešit, když přiloží pod kotel, tak je v luftě ajncvaj. Jenže tam může dojít k problému, že Vmcg při prosté redukci, anebo full thrust T/O, by byla natolik vysoká (nezapomeňme, že motory na 777 jsou fakt dost silný), že by V1, snížená kvůli krátké dráze a vodě, vyšla nižší (a V1 NESMÍ být menší než Vmcg!) Tím pádem by vzlet nebyl možný. Tehdy se použije metoda derate, tím sníží se i Vmcg a pak už to jde.

To je ale extrémní případ, u 737 to asi ani nehrozí. Hlavní výhodou derate je tedy možnost většího snížení tahu než těch 25% u redukce.
 6x    Seznam příspěvků  
Život reálného pilota - Fero Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 16:32
Život reálného pilota - Swordfish Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 17:12
Život reálného pilota - kuma Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 19:02
Život reálného pilota - Jirka Kallasch Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 19:33
Život reálného pilota - Fero Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 21:00
Život reálného pilota - Tragédie v JZD Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 21:12
Život reálného pilota(OT) - Swordfish Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 21:20
Život reálného pilota(OT) - LU Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 21:22
Život reálného pilota(OT) - Jaakov Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 21:49
Život reálného pilota(OT) - Hoaker Zobrazit celý strom19. 09. 04 v 21:50
Život reálného pilota(OT) - kuma Zobrazit celý strom21. 09. 04 v 09:58
Život reálného pilota - Swordfish Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 09:51
Život reálného pilota - A.J.Scandall Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 01:27
Život reálného pilota - SWT Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 09:20
Život reálného pilota - AndreW Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 09:47
Život reálného pilota - Karel Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 09:51
Život reálného pilota - Vita Zenisek Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 11:48
Život reálného pilota - Willy Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 15:02
Život reálného pilota - Waterfight (TVS379) Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 15:18
Život reálného pilota - Pips Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 15:32
Život reálného pilota - neotryx Zobrazit celý strom20. 09. 04 v 19:01
Život reálného pilota - postup Improved climb - Vita Zenisek Zobrazit celý strom21. 09. 04 v 10:49
Život reálného pilota - postup Improved climb - AndreW Zobrazit celý strom21. 09. 04 v 11:34
3x postup Improved climb - A.J.Scandall Zobrazit celý strom21. 09. 04 v 16:41
3x postup Improved climb-příklady - A.J.Scandall Zobrazit celý strom21. 09. 04 v 17:32
3x postup Improved climb-příklady - Vita Zenisek Zobrazit celý strom21. 09. 04 v 21:34
3x postup Improved climb-příklady - Ray Zobrazit celý strom22. 09. 04 v 09:39
X x Re redukce, derate, deratizace - A.J.Scandall Zobrazit celý strom22. 09. 04 v 10:33
X x Re redukce, derate, deratizace - Ray Zobrazit celý strom22. 09. 04 v 14:43
Život reálného pilota - PavelBa Zobrazit celý strom22. 09. 04 v 00:37
Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ