K degradaci dopravy na železnici došlo především u nás a to z důvodů které nastali po roce 1948, kdy osobní doprava byla dána do pozadí před dopravou osobní. To je všeobecně známý fakt. Dnes se tato situace mění, pomalu ale mění (zejména u nás). Podíváme-li se na západ od našich hranic tak železniční doprava šla neustále nahoru co se úrovně a kvality poskytovaných služeb týká. Otázka proč to dělá je nasnadě, pravděpodobně kvůli konkurenci letecké dopravy, tedy pohodlí rychlost a úroveň táhnou cestující tedy tahnou i železniční dopravu. Z čehož plyne, že pro železniční nebo tedy dopravu cestujících po zemi abych nevynechal autobusy byla letecká doprava jakým si "vzorem" ke ktrému se snaží přiblížit a když tento vzor zmizí co se stane s vývojem přepravy osob jako s celkem?
Něco málo k letecké dopravě:
Letecká doprava před 2. sv válkou představovala (zejména v Evropě) drahý luxus ale cestování na úrovni. Po druhé světové válce se tento trend začal pomalu vytrácet a letecká doprava přestávala být cestováním pro vyšší třídu. Služby na palubě ale zůstávaly zachovány, šlo se cestou zlepšování ekonomiky provozu atd.
Nová éra začala s nástupem Jetů do provozu letecké přepravě se tím otevřely dveře k novým možnostem, opět si ale zachovala punc prestiže a úrovně. Tím přibližovala "luxus" i širším masám lidí.
Drtivou ránu tomuto rozvoji dala ropná krize, bohužel tím se celý tento směr rozvoje hodně zpomalil a nástupem lowcostů zastavil či obrátil. Letecká doprava je sice dál šířena masám , bohužel ale za cenu devalvace prestiže kterou letecká doprava přinášela.
|
|