Tripolis je zakletý, kdysi tam spadlo TU 104 ČSA:
Havárie Tu-104 OK-NDD - přepis oficiálního zápisu o nehodě
Dne 1.června 1970 havarovalo letadlo ČSA, Tu-104 Ok-NDD, v oblasti Fondok el Sherif, asi 5,5 km jižně od letiště Tripolis.
Letadlo letělo na pravidelné lince Praha-Tunis-Tripolis. Bylo mu povoleno letět na tripolský všesměrový maják (VOR) a bylo mu předáno poslední meteorologické hlášení: bezvětří, dohlednost 3 km, s lehkou mlhou. Pro přistání je pomocí VOR použitelná dráha 18. Bude-li letištní plocha v dohledu, je možné provést přiblížení vizuálně. Letadlu byl povolen sestup na 3000 stop (1000 m) a zadány údaje pro nastavení výškoměru QNH 1019,5 mb. Letadlo ohlásilo letiště v dohledu a bylo mu povoleno přiblížení za viditelnosti. Přeletělo VPD 18 na velmi malé výšce a pokračovalo dále po okruhu, předepsaném pro lety za špatného počasí. Kapitán byl vyzván, aby potvrdil, že vidí dráhová světla, což také učinil. Bylo předáno druhé meteorologické hlášení - QBA 3000 m, bezvětří, místy lehká mlha, QBB 1/8 Sc ve 2000 ft (600 m). V té chvíli letadlo přeletělo věž ve výšce asi 100 metrů nad zemí. To již podruhé přeletělo dráhu. Potom se kapitán rozhodl přistát na VPD 36. Bylo mu povoleno vizuální přiblížení a byla zapnuta dráhová světla. Letadlo pak zmizelo v nízké vrstvě lehké mlhy nebo mraku a službu konající dispečer zahlédl oranžový záblesk jižně od letiště. V tom okamžiku ztratil s letadlem spojení. Pátrací akce byla zahájena ihned. Místo nárazu leží 299 stop (100 m) nad hladinou moře, tj. 36 stop (12 m) nad výškou letiště. Letadlo bylo v menší výšce, než byla v místě nehody přípustná a níž, než bylo přistávací minimum, stanovené leteckou společností. Pravděpodobnou příčinou nehody bylo rozhodnutí pilota sestoupit pod bezpečnou výšku. Za podmínek, které se v tomto místě vyskytovaly, nemohl tímto způsobem provést spolehlivě přiblížení ani za dobré viditelnosti v noci.
Tolik protokol o nehodě.
Při nehodě zahynuli 3 cestující a 10 členů posádky. |
|