Protoze jsem casti techto aktivit, pridam se taky s troskou do mlyna. Tyto aktivity jsou jiz nekolik let a jeste mnoho let budou tematem velkych vyzkumnych ukolu, a to jak nyni v Evrope v ramci programu SESAR - Single European Sky ATM research tak americky NexGen.
Vsechny tyto projekty jsou o zcela novych konceptech rizeni leteckeho provozu, implementaci novych zarizeni na letadla atd. Namatkou nekolik temat, ktera se resi:
SWIM - rozhrani, kde jsou vsichni pripojeni a vsichni o sobe vi, funguje pres to infrastruktura letiste (palivo, catering), planovani letu atd.
ADSB-IN/OUT - zjednodusene vymena Modu S, s pouzitim napr. i na Taxi alert funkce
EVS/SVS/CVS - systemy (sensorove, pocitacem generovane)umoznujici pilotovi "videt" za nizkych dohlednosti a snizovat si tak limity napr. na pristani
Self separace - letadla se domluvi pres rozhrani kdo kudy a kdy poleti
BTW, koncept je obecne takovy ze se zrusi letove hladiny a bude se litat tzv. na pozadavek, tzn. kazdy si zazada co je pro neho nejvyhodneji a kooperacni systemy spocitaji jak to udelat
a nakonec co jste probirali
Continuous descent/climb - jde o odstraneni schodu behem startu a pristani, tzn. co nejlepsi vyuziti vykonu motoru, predevsim za ucelem snizeni emisi a vyssi kapacity prostoru.
kdyby to nekoho zajimalo vic, tak kouknete napr. na http://www.sesarju.eu/
a prihreju si i vlastni polivcicku - kdyby nekdo pro tyto projekty chtel i pracovat, ozvete se me - jsme jedina firma v CR, ktera se toho ucastni vedle firem jako je Airbus, Thales, Dassault atd..
|
|