USA je kapitola sama pro sebe, tam se dějou věci, že rozumnému zůstává rozum stát. Tamní filozofie "ochrany" létání je prostě jiná a kupodivu to funguje. Možná je to i lepší, třeba to vychovává zodpovědnější piloty, protože každému jde v první řadě o jeho kejhák? Nevím, v tomhle směru zkušenosti nemám.
Každopádné zbytek světa (za který považuji mimo jiné kupodivu i naše letectví) se opravdu letišti chráněnému třídou E vyhýbá jak čert kříži, protože je to o průser. To je fakt. A nevidím opravdu žádný rozumný důvod pro to, zavádět u nás něco co je špatně, jen protože to mají jinde ve světě.
Nicméně, zarazil jsi mě s jednou věcí - zmiňuješ pár letišť (úmyslně nebudu jmenovat, pže mohlo být o ojedinělé zkušenosti z mého létání/působení na FICu, nicméně ten dojem rozhodně mám) jako příklad, že se AFIS "dostává tam, kde by měl být". Shodou okolností některá z nich jsou letiště, kde se dle mého názoru naopak AFIS dostává přesně tam, kde by být neměl. To co jsem několikrát zažil totiž není ani náhodou "profesionální AFIS", naopak to velmi často spadá do kategorie "amaterská věž". Profesionálního AFISáka si představuju tak, že sedí ve své kukani, má přehled o veškerém známém provozu, ví kdy komu předat jakou informaci a pomáhá pilotům v jejich rozhodování. Bohužel to co se poměrně často děje na českých letištích pod označením "lepší AFIS" je jakási variace či improvizace na téma řízení letového provozu, instrukcí, letových povolení, zákazů a příkazů, to bez jakékoliv odpovědnosti, vyjasněných kompetencí a pravidel.
A to je přesně ukázka šlendriánství. Otázkou je samozřejmě, proč se to děje. Máme velký provoz, ale řízené letiště nechceme, to by bylo příliš komplikované a drahé? Nebo naopak řízené letiště chceme a byrokracie nám staví do cesty překážky, které nejsme schopnni/ochotni překonat? A nebo nechceme ani řízené letiště, ani AFIS, ale nevíme jak protlačit nějaký kompromis např. ve formě ATZ třídy F? Na tohle nevím odpověď. Každopádně bych ale rozhodně nedával za příklad "profesionálního řešení", když se někdo rozhodne to radši budem pokoutně pytlíkovat AFISem, který - možná i v dobré vůli, že to dělá pro dobrou věc - se jednoho dne přehlédne, nebo si ani neuvědomí, že to co dělá je nebezpečné (neb na to není cvičen), pošle dvě letadla do sebe a piloti zblbnutí místními zvyklostmi, frazeologií co si nezadá s letovými povoleními a v zátěži provozní situace, se potkají ve vzduchu jeden s druhým.
No a k poslední větě, nezbývá než souhlasit. Nicméně současně je potřeba nahlas říct, že jediný, kdo o tomhle rozhoduje je opět provozovatel. Nidko jiný ho nenutí tam ten AFIS držet (vyjma provozích situací typu paravýsadky, výcviky atd..) |
|