Teda zase koukám to je kritiky Samozřejmě nic ve zlém, spousta věcí není asi úplně zřejmá, pokud si člověk neuvědomí všechny souvislosti. Možná by to ale chtělo před vynášením unáhlených závěrů trošku popřemýšlet jak to v takové situaci asi chodí a/nebo si přečíst závěrečnou zprávu JTSB...
http://www.mlit.go.jp/jtsb/eng-air_report/B18616.pdf
Jen stručně pro sumarizaci a doplnění:
Z pohledu lidí v letadle a bezprostřední blízkosti:
- Letadlo dorazilo vcelku normálně až na stand, aniž by si kdokoliv všiml čehokoliv nenormálního - což je celkem pochopitelné, protože jediné co se stalo byl únik paliva, kterého si všiml až ground staff při zajíždění na stojánku a o skutečnosti informoval poměrně rychle kolegy (jeden z nich dokonce zkoušel co to z toho teče)
- Požár začal až díky kontaktu unikajícího paliva s horkými částmi motoru letadla, které byly dostatečně horké i po vypnutí motorů.
- Protože se nejednalo o požár v oblasti kde jsou fire detectory, piloti neobdrželi žádné systémové varování o požáru a prováděli vcelku normálně checklisty, dokud je (a věžku) nevarovali celkem promptně ground staff zvenku.
- Ač to možná vypadá zvenku hrůzostrašně, vevnitř je to úplně jiná story. V prvé řadě z kokpitu si těžko někdo něčeho všimne, dokud nezačne zvonit fire warning, nebo jim to někdo neřekne. To samé platí pro cabin crew - v téhle chvíli se věnují disarmování dveří a ven tak víceméně nevidí (zkoušeli jste se někdy koukat kukátkem ve dveřích?). A pokud jde o cestující, ve chvíli kdy začal požár, většina z nich byla už v uličce a balila si svoje věci - v takové situaci málokdo kouká ven. I když 70% cestujících tvrdí, že si všimla "něčeho nenormálního", otázkou je kdy si všimli a taky za jak dlouho se taková nenormálně vypadající situace dostane do povědomí cabin crew a začnou nějaké procedury pro evakuaci.
- Evakuace není žádná akce "hurá, šup ven". V prvé řadě je potřeba udělat nějaké věci v kokpitu (třebas odpojit motory od systémů jako je elektrika, palivo a hydraulika, než se kolem nich vysypou cestující, informovat cabin crew, informovat ATC, odtlakovat kabinu). V druhé řadě cabin crew musí v takové situaci opět zaarmovat dveře, jinak se po jejich otevření žádný slide nevybalí. A neposlední řadě je taky potřeba vyhodnotit situaci - např. kam evakuovat a kam ne. Všechno tohle nějakou chvíli zabere.
- Pokud jde o ty kufry co si lidi brali s sebou - oni se chystali celkem normálně vystupovat, řada z nich už je měla v ruce. Vysvětlovat jim, že je mají v letadle nechat a riskovat tak, že je někdo hodí na zem a zablokuje východy je tak trochu kontraproduktivní...
- A nakonec evakuace kokpitu. Představte si situaci, kdy sedíte vepředu, dokončíte všechny checklisty a máte za sebou malé dveře, za kterými je slyšet hluk z právě probíhající evakuace. Budete se je pokoušet otevřít (pozn.: otevírají se ven), blokovat tak evakuaci z hlavních exitů a pokoušet se vtlačit mezi cestující, nebo prostě otevřete okno a vytáhnete lano - obě věci jsou na takové situace připravené a ihned k dispozici - a vyskočíte ven? Z mého pohledu bylo rozhodnutí kapitána z tohoto pohledu naprosto správné.
Z pohledu letiště - věžka a fire crew:
- Na onom letišti není z věžky vidět přímo na Stand 41, kde éro zaparkovalo, protože se nachází až za poměrně velkým domestic terminálem. Požáru si ground controller všiml až na monitoru z kamery co se kouká na daný stand, navíc v té době si předávali ATC službu
- Protože se jednalo o neplánovanou událost, varování přes crash phone a výjezd nějaký čas zabere
- Z Fire Station na Stand 41 je to přes celé letiště, skoro 2 km daleko! I za normálních okolností jenom samotná jízda zabere dobré 2 minuty.
- Hasiči si nemůžou jen tak zbůhdarma jezdit po ploše mezi pojíždějícími letadly...je potřeba koordinovat kudy a kdo na koho počká. Jedním důvodem jejich zpoždění byly právě problémy s komunikací s ground controllerem - vyjeli z garáže a proti nim pojíždí letadlo, to není ideální situace.
- A k samotnému hašení - všiml si někdo odkud fouká vítr?  |
|