FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 8. 5. 2024, Den osvobození Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
3 Týdny s nVidia 3D Vision Jeden příspěvek | Celý strom
3 Týdny s nVidia 3D Vision   6. 1. 2011 / 01:08
Zouzman Air
O této technologii, už tu bylo pár slov řečeno. Rád bych se podělil o své zkušenosti z prozatimního poletování ve světě za obrazem. Vzhledem k tomu, že jsem v poslední době čím dál tím častěji v kině volil variantu filmů ve 3D, počínaje tolik provařeným Avatarem, začal sem si pohrávat s myšlenkou převodu téhle technologie domů. Na snadě byl test Anaglyph 3D, obsaženého v ovladačích grafické karty. I když je v této variantě cena a výkon v poměrně dobrém poměru, je to technologie téměř zapovězená dlouhodobějšímu užívání. I když patřím k lidem, kterým stereoskopie nepůsobí zdravotní obtíže jako bolení hlavy nebo zvedání kýblu, po delším sledování si oči přivykno filtrům a jakmile brýle sundáte a střídavě zavíráte jedno nebo druhé oko, je svět najednou modrý a červený. Co je ale hlavním problémem - změna barevných odstínů markatní u většiny barev. Proto sem se rozhodl postoupit dál a zkusit to bez barviček. Cesta DLP 3D se ukázala jako cesta do pekel (i když Marky by se mnou asi nesouhlasil ), a tak sem se po úspěšné reklamaci vrátil zpět k nVidii.

FS2004/FSX
Musím říct, MSFS je pro 3D brýle velmi rozporuplná aplikace. Dodaný třetí rozměr dává skutečný optický věm pohybu v prostoru s možností na blízko vnímat určitou vzdálenost. Poměr vzdáleností sice neodpovídá reálnému měřítku a je dosti relativní, odvíjející se od velikosti projekční plochy a nastavené hloubky obrazu, ale musím říct že oproti 2D režimu je to podstatný rozdíl. Bohužel však si kopatibilita flight simulátoru a 3D vybírá určitou daň která tomuto "realismu" ubírá na kvalitě.
Problém č.1 - světla
Vzhledem k tomu, že světla v FS tvoří jakousi samostatnou část scenerie, jejich zobrazení ve 3d režimu není korektní - jsou prostě jinde než by měli být. Co se týče letadla, není to až takový problém. Pro provedení letu je stejně víc důležitěší vnitřek než exteriér. Kde už to ale problém je, je osvětlení přistávacích drah. Při zvětšení hloubky obrazu prakticky znemožňuje orientaci podle světel a při vizuálním přiblížení je pak jen velmi těžké vnímat, kam a jak člověk vlastně sedá.
Problém č.2 - rozdvojení obrazu
Už při prvním startu fs ve 3d režimu je nutné nastavit stupeň rozdvojení obrazu - čím větší hloubka tím větší úpravy. Problém je ale v tom, že rozdvojení z kokpitu vyžaduje jiné nastavení než pohled zvenčí. Je li nastaveno 3D v kokpitu na kvalitní hloubku a rozdvojení je ve výsledku při pohledu z venčí hloubka mnohem menší. Při optimálním pohledu z venčí je 3D kokpit úlně rozhozen. Nabízí se tedy 2 varianty. Pro pilota použít kovnergenci vnitřní, jako případný pohled z věže pro IVAi upravit rozostření na vnější.
Problém č 3. Více světla!
Jak sem již zmiňoval u anaglyph 3D problém s barvami, i tato varianta má svůj nešvar - zatmívání brýlí způsobuje "efekt slunečních brýlí" , kompenzovatelný v případě FS nastavením jasu monitoru, v ostatních případech pak v nastavení jasu přímo ve hře. Kde už se to ale kompenzuje hůře, je v mém případě černá klávesnice. Pokud tedy nemáte vše potřebné namapováno na joyi, je nutné klávesnici dobře nasvítit nebo lépe použít klávesnici podsvícenou. V opačném případě při horším osvětlení je klávesnice nečitelná a orientace závisí na zručnosti uživatele.

Problém č.4 Myš a konvergence

Pro ovládání aktivních prvků ve 3D kokpitu myší je třeba získat určitý cvik, při optimální konvergenci a hloubce je to poměrně snadné. Při vyšší hloubce a vyšší konvergenci je ale clickspot trochu posunutý a přeostřování z 3D prostoru na 2D myš může být trochu nepříjemné.

I když se to z předchozích odstavců asi nezdá, přesto mi příde 3D technologie vcelku použitelná, a až na pár detajlů jako velmi příjemné zpestření letu. Je fakt že vzhledem k tomu, že v současné době se nejvíc zaobívám 737mou a lety IFR, nikdy sem neměl moc rád po funkční stránce 3D kokpit, protože 2D mi přišel přehlednější a použitelnější. Teď už používám 2D kokpit ve většině případů jen ve fázi přípravy kokpitu a po příjezdu ke gate.

Pro majitele XPL mám zatím špatné zprávy, neboť se mi 3D na X plane vůbec nepodařilo nahodit.

Kde ale 3D stojí za povšimnutí, a kde sem zatím neshledal jedinou chybičku ba naopak, simulátor jde o 200% nahoru, je Rise of flight. I když je nutno kompletně vypnout post effects, získaný efekt je mnohem lepší a ,vyznavači Il-2 Sturmovik prominou, neznám lepší simulátor. Škoda jen politiky DLC.

Tím asi prozatím svoji minirecenzi ukončím, už mi nad tím padá hlava. Omlovám se z případné hrubky, ale už mi to v tuhle dobu moc nemyslí.
 1x  
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ