FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 11. 8. 2025, svátek má Zuzana Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Malý irský Smolensk - předběžná zpráva Jeden příspěvek | Celý strom
Malý irský Smolensk - předběžná zpráva   18. 3. 2011 / 10:55
AJS
Pro svoji relativní "bezvýznamnost" pro média pozornosti širší i odborné veřejnosti u nás téměř zanikla měsíc stará kraksna na letišti Cork, kde při přistání v mlze došlo ke katastrofě turbopropu Fairchild Metro se šesti obětmi na životech. Před pár dny vyšla předběžná zpráva, velmi ponuré čtení

http://www.aaiu.ie/upload/general/13067-PRELIMINARY_REPORT_2011_005-0.PDF

Takže skončíme-li na "levelu 1", tzn. bezprostřední chyba posádky, je to dost ostré:

- letoun bez AP a FD, tedy CAT I
- vybavení letiště CAT II
- dohlednost po celou dobu pod minima CAT I (RWY 17 550m, RWY 35 750m), DH 200ft
- první přiblížení RWY 17, za dohlednosti (po třetinách) 350/350/450m, zakončené G/A, min. výška přitom byla 101ft RA (tedy dost pod minima i při započtení Height Loss při G/A)
- druhé přiblížení RWY 35, dohlednosti 350/350/350, G/A, min výška 91ft RA!
- třetí přiblížení po krátkém holdingu na RWY 17, započaté při dohlednosti 550m, tedy legálně, pokračovali však za výšku ekvivalentní dřívějším Outer Markerům, tedy kolem 1000ft AAL, ačkoliv mezitím dohlednost klesla opět pod minima (500/400/400). Tady už začalo docházet i k nepřesnostem v pilotáži, letadlo se dostalo vpravo od osy. Ve výšce 100ft došlo k rozhodnutí ke G/A, zároveň však k značnému náklonu vlevo k dráze (možná reverze rozhodnutí o G/A ve snaze dostat to na dráhu?), následovanému prudkým náklonem na opačnou stranu, doprava, s náklonem 97° a střetem se zemí.

Takže první level je jasný. Neměli se vůbec dostat tam, kde byli.

Jenže pak tu máme ony vyšší levely, jež nejsou součástí předběžné zprávy, ale pravděpodobně budou ve finálním reportu:

- let byl provozován španělskou leteckou společností pro firmu Manx2, která figuruje "jen" jako prodejce letenek
- mezi prodejcem a společností byly údajně (podotýkám slovo údajně) dohody o nemalém penále v případě neprovedení a nedokončení letu
- posádka byla velmi nezkušená, čerstvý španělský kapitán a britský F/O se čtrnáctidenní(!) praxí ve svém prvním leteckém povolání
- posádka byla tedy vystavena nemálému (byť nepřímému) tlaku na dokončení letu v kombinaci se svojí nezkušeností a dost pravděpodobne nízkou vycvičeností, to vše v nižší firemní kultuře.


Takže vidíme, že hrubé chyby v pilotáži a systémové chyby nejhrubšího zrna nejsou jen problémem polského vojenského Tupláku ve Smolensku, ale i "západních" provozovatelů. Budiž to memetnem všem letcům, kteří si myslí, že překonají sami sebe, techniku, předpisy a přírodu! Budiž do nebes vychválení všichni provozovatelé, kde s Letový úsek a firma vždy v případech odmítnutí letu či diverze postaví na stranu posádky!

P.S. předpokládám, že strojníkům kraksny toho typu nehrozí, ti by přiblížení ani nezačali a šli na diverzi)

   Seznam příspěvků  
VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ