FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pondělí 10. 6. 2024, svátek má Gita Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva Jeden příspěvek | Celý strom
Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 10:42
memorex
Lítám Bonanzou A36 (od Carenada) a potřebuji pořádně plánovat spotřebu paliva......v manualu jsou tabulky ukazujici nastaveni bohatosti směsi vzhledem k výšce, fuel flow, počasí a otáčkám.....ale to nastavení bohatosti směsi mi moc nedává rozum - nad každou tabulkou je buď 20stupňů celsia LEAN (ochuzení) nebo 20st. RICH (obohacení).....
V manuálu dále je že se bohatost paliva má nastavovat dle ukazatele EGT (Exhaust Gas Temperature) viz. níže
------------
1.Lean the mixture and note the point on the indicator that the temperature peaks and starts to faill.
A. CRUSIE LEAN Mixture . Increase the mixture until EGT shows a drop of 25st.F below peak on the rich side of peak.
B. Best Power Mixture - Increase the mixture until the EGT shows a drop of 100 st. F below peak on the rich side of peak.

2. Continuous operation is recommended at 25st.F or more below peak EGT only on the rich side of peak
-------------

Nějak to ale nechápu....zaprvý v tabulkách jsou teploty 20st. CELSIA ale ten budík EGT ukazuje ve Fahrenheitech. Za druhý nevidím rozdíl mezi tabulkou 20st. RICH a 20st. LEAN - jakoze mam snížit mixture o 20stupnu od maxima toho ukazatele??Nebo mám nastavovat tak aby teplota poklesla o tolik jak je v tabulce ve sloupci IOAT??
Muze mi prosim nekdo vysvetlit jak to chodí..vím třeba že chci letět ve výšce 12 tis ft protože dle tabulek je tam nejnižší fuel flow - jakou z tabulek mám použít? 20st.C RICH nebo LEAN?

Druhý problém je jak zjistím jak daleko doletím (letoun má papírově dolet 930nm, v případě plného naložení jen 220nm) vztahuje se to k těm nejnižším hodnotám v tabulkách? Dík za jakýkoliv info nebo odkaz

ukázka tabulky:
36944 B / 598 x 500 / příklad tabulky.jpg
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 11:38
Premek
Tady je clanek, ktery by Te mohl zajimat:

http://www.avweb.com/news/pelican/182084-1.html
 2x  

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 12:26
kuma   
Dost dobrý čtení!
Dík!
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 13:06
memorex
dík ale stjeně bych to potřeboval víc polopatě....vyhledával jsem i tady na foru...

mohl by mi někdo napsat jak nastavit optimum za pomocí EGT na Best Economy Mixture?

cetl jsem tu v historii toto:
"ochuzuje se pomalu směs (vytahuje červené táhlo) a s tím se pohybuje i ukazatel EGT.
V jednom místě nastavení směsi dosáhne EGT vrcholu a začne se vracet. V tomto místě se poloha nastaví ručním točítkem na budíku (nebo zapamatuje) a pak se obohatí (zasune) směs tak, aby ukazatel ukazoval o 125F víc. A to je optimální nastavení pro let v daných podmínkách."

ale stejne to porad nechapu (s tím ručním nastavením polohy...)....a k čemu ty tabulky pak?

díky
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 13:24
Lowmick   
Tabulky jsou od toho, aby sis pred letem mohl naplanovat spotrebu. Jinak je to tak, jak se pise. Tahas pomalu mixture, EGT zvysuje teplotu a v jednom okamziku dosahne vrcholu (peak) a zacne plynule lezt zase dolu. Pokud chces best economy, tak prestanes vytahovat (tocit) s mixture a zacnes ho pomalu vracet aby zase EGT dosahlo peak. Ale jinak vyrobci doporucuji hodnoty EGT +20°F, +50°F, +75°F apod. Cili mixture bys vracel dopredu jeste trochu vic za peak, aby EGT byly nizsi.
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 13:34
leonell
Vracel dopředu?
Já teda dodnes žil v domění, že vytahováním (ochuzováním) táhla dosáhneš PEAK, přestaneš vytahovat, naopak to kousek vrátíš, čili zasouváš (obohacuješ). Rozdíl o těch 20F je cca BEST ECONOMY (malá spotřeba, menší rychlost), těch 100F pak BEST POWER (větší spotřeba, větší rychlost) ?
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 13:43
Lowmick   
jo, aby ses dostal na tech peak +xxx°F, tak "do-obohacujes", cili mixture push. Pisem to oba stejne.
Tech par stupinku uz v rychlosti moc neudela, je to spis o teplotach a opotrebovani motoru. A samozrejme trochu rozdilu ve fuel flow. Proto se nedoporucuje litat presne na peak.
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 14:43
Štěpán Obrovský
Nemelo by byt spis peak - (namisto +) xxF? Kdyz ochuzujes, tak EGT stoupa, kdyz smes doobohatis, tak zase klesne.
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 14:52
Lowmick   
No, predpokladam, ze pokud se chces dostat na rich side of peak, tak musis obohatit Proto jsem to psal jako "+xxx°F"
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 13:57
memorex
diky diky...tak to snad chapu a tedy když mám tabulku na které je 20° RICH tzn ze bych to měl nastavit na EGT Peak + těch 20° a když je tabulka s 20° LEAN tak bych to měl nastavit na EGT PEAK- 20°?? a hlavně nevím proč na těch tabulkách je 20°C - to bych tedy asi měl přepočítat na F což koštuje nějakých 68° F, večer to musím vyzkoušet.
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 14:06
Lowmick   
No rich by melo znamenat obohaceni oproti peak, lean ochuzeni. Ale proc by nekdo lital s jeste vetsim ochuzenim, nez peak, to teda netusim... Tam uz by mohl byt slyset i horsi/drsnejsi chod motoru.
Prirucku na Bonanzu u sebe nemam, tak na to ted nekouknu...
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 14:19
memorex
no jsou tam pro každe RPM - 2500, 2300 a 2100 dvě tabulky - jedna s 20° LEAN a jedna s 20° RICH + tabulka s economy (viz první příspěvek). Tak asi se to má ochudit ještě trochu víc )
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 14:37
leonell
Je to i v reálu, žádný výmysl Carenado, viz okolo 39

http://www.gotoair.com/images/A36%20POH%20V-VIII%20Performance-WtBalance-Systems%20Desc-Handling%20ServMaint.pdf

No tak asi jo. Já to (v obýváku) ostatně stejně dělám podle zvuku, jak se to dělá, když není EGT. Prostě ochuzuju, až motor začne mít takový ošklivý zvuk, tak to kousek vrátím. Otázka je, kde je v tu chvíli EGT, jestli za peekem nebo na peeku. To se dá ostatně snadno zkusit.

 1x  

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 14:42
memorex
koukám že ty tabulky mají přesně okopírovaný
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 17:26
habl
Parkrat jsem ted letel s Bonanzou G36 s GAMIjektory a G1000, ktery ukazuji teploty EGT a CHT na vsech valcich. Diky tomu je mozne vcelku bez problemu ochuzovat nikoliv na rich of peak (tj. najdu peak a obohatim smes tak, aby prebytek paliva ochlazoval hlavy) ale muzu jit na lean of peak (tj. za peakem dale ochuzuji a teploty hlav a vyfukovych plynu dale klesaji). Tim lze spotrebu v cest. rezimu v rozumnych vyskach dostat z nejakych cca. 15 na 11-12 gph s tim, ze teploty jsou bez problemu a chod motoru neni "tvrdy". Na C414 jsem se setkal i s tim, ze vyrobce motoru dodava tabulky a ochuzuje se nikoliv na peak, ale na spotrebu podle prutokomeru. Je to takova alchymie a jak mi onehda rekl jeden kamarad: palivo je ta nejlevnejsi vec, kterou do toho davas.
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 17:52
kuma   
Hezké... a velmi instruktivní!
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 18:00
Lowmick   
Kolik dava zhruba rozdil lean a rich peak ve fuel flow?

Zlaty ochuzovani v PC12, co?
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 15:01
kuma   
KAždej, kdo píše takový příručky (a to včetně FAA), předpokládá, že máš u ruky nějaký E6-B, kde je stupnice přepočtů °C/°F už dneska pokaždý... Takže je jim absolutně fu(c)k, v jakejch jednotkách to píšou - ty v příručce vycházejí z firemních protokolů a zkoušek na brzdě - a tak tam maj jednotky takový, jaký používá jejich motorářský oddělení - a předpokládaj, že zodpovědnost za správněj přepočer C/F a zpět už je na pilotovi. Taky v každým návodu na E6-B je v první - nejvejš druhý - kapitole upozornění, že před počítáním na E6-B si všechno musíš přepočítat na jedny jednotky (stejný pro celej výpočet).

Se slzou v oku vzpomínám na něměcko-socialistický dril v jednotkách SI, které se přepočítávat nemusely...
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 15:00
MzM   
Trošku MM: nevím, jak mladé/staré letadlo je Bonanza A36, ale proč toto nedělá automat? Dokážu si představit, že to zvládnou dva (jeden?) bimataly, když už ne jednoduchá elektronika. A to mnohem přesněji a nezapomene na to...
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 15:02
kuma   
Takňák si myslím, že u malejch letadel, který nemaj oficiálně FADEC, to vždycky dělá pilot... Nebo se mejlím?
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 15:07
MzM   
Jsem teda pokojový skoropilot, ale třeba Z43 má na tohle automat...
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 16:14
kuma   
Ne tak docela.

Za prvý - Zliny mají přímé vstřikování a obohacování směsi, tak jak o tom tady mluvíme, se IMHO týká karburátorových motorů. Přímý vstřik je jiný proces, jiná regulace dávky vstřikovaného paliva atd., takže ten automat tam patří k tomuhle.

Nicméně - za druhý (!) i zliny (Z.-43, 142... atd) maj "korekci směsi" - i když s ní skoro nikdo nehejbe, tak tam je, uplatňuje se až od určité výšky (zoubek po zoubku...) a v příručce jsou na to stejně složitý tabulky, jako v tom čánku od Přemka.
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 16:40
Lowmick   
Tahle Bonanza myslim karbec nema. Jinak se to ochuzuje uplne stejne (v praxi mi prave spis pripada, ze u letadel se vstrikovanim ma ochuzovani vetsi vyznam a hlavne lip funguje uz v mensich vyskach, ale je to jen subjektivni dojem).
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   15. 11. 2011 / 13:24
MzM   
Nejspíš by to bylo automatiko, kdyby to bylo jednoduché, lidi blbí nejsou.
Jenom mi furt neleze do hlavy, proč, když se máš koukat na budík a ladit, proč to nedělá mašina... Byť s přepínačem na "start/přistání", kde to tuším musí být jinak (jsem jenom pokojový skoropilot).
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   15. 11. 2011 / 13:49
kuma   
Jo, asi tak nějak...
...protože to by se ti budík musel koukat taky do kapsy, jak kupuješ palivo.
Myslím že (velmi zjednodušeně) se dá "ochuzování směsi" chápat jako prostředek ekonomizující let. Kdykoliv ale když potřebuješ výkon (přistání, vzlet.. tak tam dáš plnou směs, ať to stojí, co stojí, bezpečnost především. Takže i ten automat - pokud by tam byl - by musel mít (jak píšeš) aspoň přepínátko "economy" - "ful performance" - a to holt by musel podle situace stejně vždycky přepínat pilot. Proto se asi u jednodušších letadel s takovým problémem nikdo moc nezatěžuje, myslím...
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   15. 11. 2011 / 14:03
Premek
No, ja bych myslel, ze hlavni slovo budou mit soudruzi z marketingu...
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 16:01
memorex
viz. obrázek v prvním příspěvku.

tuší někdo co znamenají a jaký mají význam ty teploty ve sloupci IOAT?? Nějak se mi to nepodařilo vygooglit (pouze že OAT může být Operational Air Traffic)
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 16:16
kuma   
Zkratkou OAT se někdy v popisu ultrazvukového vyšetření srdce označuje aortální ústí... Ale to ti asi taky nebude moc platný...
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 16:16
leonell
Outside Air Temperature - teplota vně letadla
Prostě ve standardních podmínkách ISA, ve výšce X ft, je takováto teplota.
V těchto podmínkách, máš-li plyn na MP x inhg a ochuzení na (viz nahoře), tak letadlo má spotřebu tolik a tolik lb/h a letí takovou rychlostí.

 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 16:25
leonell
Jestli to celé zkoumáš jen kvůli plánování paliva, tak počítej 15 US galonů na hodinu letu a máš to (plus 45 minut rezerva čili 12 galonů navrch).
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 16:34
memorex
jojo počítám ale tak je dobry vedet co vsechno to presne znamena....15galonu? v tom best economy je to max 10 ale vtipny je ze to plati pro vahu 3400lbs takze kdyz poletim prazdny (o 1000lbs méně) tak to bude taky nekde jinde

spíš si vyrobím v excelu tool kde napíšu chci letět 300nm za těchto a těchto podmínek a vyplivne mi to kolik mám natankovat ať se s tím nemusím pořád počítat
 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 16:59
leonell
Reálný manuál:
http://www.canberra-aeroclub.com.au/downloads/A36_CHK_2.pdf
reálného letadla:
http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=VH-FIM

Strana 2, cituji:
Flight Planning: Cruise 150 kts, Endurance 280 mins @ 60 lph

(60 lts = 15.85 usgal)

Prostě pro 300nm vem 2x 16 usgal na cestu + 12 usgal rezervu + palivo dle vzdálenosti na záložní letiště. Jinak někde je to dělené na první a každou další hodinu, pro tenhle typ ale nevim hodnoty.

 

Let s malým letadlem - nastavení bohatosti paliva   14. 11. 2011 / 17:55
memorex
tak to krásně funguje....ve výšce 11tis motor ztratil dech a stačilo jen ochudit palivo dle EGT a motor nabral novou sílu a stoupáme výš ....
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ