Pěkná stránka o historii vírníků v Československu je tady: http://www.vrtulnik.cz/gyro/gyro.htm
My kdysi s kolegou chtěli stavět Bensona - s motorem ze subaru.
Osobně jsem měl největší strach ze záporných G a následné ztráty vztlaku - což moderní vírníky částečně řeší pomocným roztáčením rotoru pomocí flexibilního hřídele a třecí spojky. Což mi příjde spíše jako "morální podpora" než extra účinné řešení.
Tady je Bensen s 90k motorem: http://www.youtube.com/watch?v=FI89Nt5W8bw a je tam hezky vidět, že moderní kapotáže mají svou daň v podobě snížené mrštnosti stroje.
Já poprvé viděl vírník v 10 dílu seriálu BBC Reaching for the Skies - to nemůžu najít, ale Ken Wallis a jeho vírníky jsou i tady: http://www.youtube.com/watch?v=O55VBmBM35I
U nás spadá vírník pod ULL - takže "komerční" hodinovou sazbu asi nenajdeš. Náklady na hodinu - odpis pořizovací (stavební) ceny + spotřeba 75-90k motoru + výměna oleje, bude to lehce pod hodinovkou ULL nebo cca na ceně hadráků jako je legendární Sluka.