Hmotnost sama o sobě takovou roli nehraje, spíš poměr mezi ní a tahem. Bizjet, který nedá alespoň FL430, je z důvodů, které uvedl Fabo, dnes téměř zabitý.
Krásně to bylo vidět na přístupu klientů k jednotlivým typům letadel (diskuze na to přišla dost často). Třeba Embraer Legacy, u nás tolik oblíbený, byl pro "hardcore bizjet klienty" ze hry, protože byl překopaný z regionálního jetu, nedostal se do 430 a výše. Říkali mu "bizjet pro chudé". A teď nemluvím o našincích, ale o "zápaďácích"
Pode mě to bylo vůči Legacy nespravedlivé, je to hezký a dobrý bizjet, znám lidi, co s ním létali či létají a chválí si jej, ale skutečně, "bizjetová šlechta", se na něj dívá skrze prsty
Jinak přetlakování na bizjetech je, už z důvodu menšího průměru trupu a díky tomu vyššímu dosažitelnému rozdílu tlaků, nesrovnatelně lepší, než na velkých mašinách. Mám vypozorováno, že pro průměrného člověka z nížin, neaklimatizovaného na vyšší polohy, je zlomem asi 6000ft, do té doby je v klidu. Pak se zvyšuje, i v klidovém stavu, únava. A 6000ft je max kabinová výška Sovereignu, i na dostupu. 737 jede na 7-8000ft. A na dlouhých letech je to fakt cítit na únavě
|
|