Jeden z dalších důvodů utlumování práškovacích letadel je i v EU: dotace na letadla nula, dotace na traktory obrovské. Dokonce se před pár lety, když to vypuklo (dělal jsem u práškařské firmy - modří vědí ), mluvilo o obrovské lobby nejmenovaných výrobců traktorů a o ouředníkovi, který měl tyto dotace v EU na starosti a jelikož byl holanďan, tak měl lány s tulipánama, široké pár metrů a dlouhé hóóóódně metrů, každá odrůda se stříkala něčím jiným, tak holt byl výhodnější traktor než letadlo 
Protesty a výpočty práškařských letadlových firem, že letadlo neničí koly ošetřovaný porost (někdy traktor zničí až 10% úrody) nějak neuspěly. Pak další argumenty - nebezpečnost létání v malých výškach, v závislosti na větru nemožnost přesného zaměření, vzhledem k zastaralé technice ne moc přesné dávkování, realivně hodně podpůrného personálu atd.
A Air tractor, zvlášť v turbo verzích a konkrétně AT-502 byl hodně dobrý éro, v Košicích se dokonce pracovalo na tom, že se dva koupí, až přišel definitivní škrt dotací z ministerstva a bylo vymalováno.
Na druhou stranu pokrok, který udělaly traktory je na spadnutí brady, jel jsem pár metrů v jednom John Deere nebojaksetopíše a bylo to skoro lepší, než v osobáku. Naťukáš to do GPS, na pičítači dávkování a jen koukáš na obrazovku, až se rozsvítí červená, že máš hotovo, nebo máš dolít postřik, klimatizace udělá příjemné pracovní podmínky a sedíš tam jak v obýváku. A je to vícúčelový, odpřáhneš stříkacícho pavouka, zapřáhneš pluh s 20ti radlicema a jedeš - a to letadlo neumí.
A staří práškaři sedí doma a brečí, lítat s ničím jiným už nechtějí, neboť ve výškách nad 20 metrů mají všichni závratě 
Peace, brothers! |
|