|  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 5. 7. 2012 / 20:50 | |
|  | Tak BEA konečně dnes vydala Final report oné nešťastné nehody. Musím říct smutné čtení, ale zároveň z toho mám velkou radost. Velmi solidní report, který vydává řadu dobrých doporučení a neváhá se opřít i do Airbusu. Zabývá se taky dobře human performance stránkou věci a vůbec bych řekl, že narozdíl od interim reportů je to velmi kvalitní, poučné, vyvážené a profesionální čtivo.
Francouzi překvapili, příjemně.
http://www.bea.aero/en/enquetes/flight.af.447/rapport.final.en.php |
| |
|
 |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 12:30 | |
|  | Ahoj.
Novináři tvrdí že piloti se do této nehody u AirFrance neučili jak reagovat v takovémto případě.
Je to opravdu tak? Opravdu se to piloti ve skutečnosti neučí, to se takováto situace nepředpokládá? |
| |
|
 |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 12:54 | |
|  | No, já v tom vidím trochu alibismu. Na jednu stranu tenhle případ AF ve výcviku neměla a je to chyba. Ale na druhé straně... jsme snad letci. Připadá mi to obhajobu pilotů 738 AA, kteří sedli v Kingstonu na mokrou dráhu se zadním větrem do půlky a vyjeli z ní, a obhajoba se snažila stavět na tom, že součástí výcviku u AA nebylo přistávání se zadním větrem. To bych se studem radši zahrabal pod zem, než se obhajovat tímhle. |
| |
|
 |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 12:54 | |
|  | Co si pamatuju tak Condoru spadla do moře buď 757 nebo 767 a bylo to celkem podobné jenom ne led,ale hmyz v pitotce ztráta rychlosti a pád.Pamatuju si to protože jsem ten článek našel v nějakém časopisu během letu nad mořem s B757 od Condoru do Dominikánské republiky. |
| |
|
 |  |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 13:18 | |
|  | ...ako sa moze urobit lad vo vyhrievanej pitotke? OK, ten hmyz pochopim, bol o tom aj jeden diel serialu Letecke katastrofy. Ten Boeing stal v Punta Cane niekolko tyzdnov, a pitotky vraj neboli zakryte. Hmyzu tam je pozehnane, kto tam bol vie....ale lad vo vyhriatej pitotke, vo vsetkych?
m. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 16:52 | |
|  | Důvody najdeš v reportu na straně 40. Od doby té nehody bylo v oblasti studia high altitude ice crystals a supercooled water droplets uděláno hodně výzkumu a úprav souvisejících technologií. Tenkrát to tak ale ještě nebylo a množství ledových krystalů (pravděpodobně) překročilo max. schopnost dané technologie pitotky se s tím poprat. Nebyl to zdaleka jediný případ, jen ty ostatní nedopadly takhle kriticky. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 10. 7. 2012 / 20:32 | |
|  | O problémech s pitotkama se vědělo, postupně se vyměňovaly, jenže u tohoto letadla už to nestihli. Byla tam velmi silná námraza. |
| |
|
 |  |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 16:45 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 17:55 | |
|  | Jo to je ono máš pravdu Míro tak omluva za mystifikaci  |
| |
|
 |  |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 16:46 | |
|  | No, naštěstí to nebylo letadlo Condoru. Byla to turecká 757 Birgenair narychlo pronajatá německé cestovce. Tam byla základní chyba, že nepřerušili vzlet ani se nepokusili vrátit, když zjistili, že jim nesouhlasí rychloměry. |
| |
|
 |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 17:57 | |
|  | To, že se piloti něco neučili v typovém výcviku a následných přezkoušeních je bohužel fakt, může za to jistou měrou jak Air France, tak několik desítek let běžící, problematická a trochu kontroverzní vize Airbusu o tom jak by to mělo fungovat v kokpitech do budoucna. S tím jde ruku v ruce menší důraz na manual handling skills tak nějak v dopravním letectví všeobecně, což je dlouhodobý trend související s vyšší mírou automatizace. Naštěstí se karta obrací a začíná se s tím celosvětově něco aktivně dělat.
S tím co napsal Radim souhlasím, je to jistým způsobem tak trochu alibismus. V prostředí francouzského právního systému se všichni snaží našlapovat opatrně a krýt si záda. Bohužel pro letectví a jeho bezpečnost ve Francii i na celém světě. To je smutná realita, které je např. takové UK naštěstí na hony vzdálená.
Ale souhlasím jenom z poloviny. Faktem je, že pro podobné situace netrénovali dostatečně. Pravdou ale je, že k tomu měli svoje důvody - pravděpodobnost výskytu dané situace byla podle Airbusu naprosto mizivá a způsoby jak daný problém rozpoznat a řešit (opět podle Airbusu) celkem jasné. A trénovat úplně všechno taky nejde. Ano, jak rozpoznat stall a dostat se z něj patří k naprosto základním návykům každého pilota. Ale tam nahoře v hladině, v noci, v bouřce, s letadlem co dělá všechno složitější a s únavou není všechno tak snadné a černobílé... Bohužel nikdo nepředpokládal, že jedinou informací éra, že ztratilo povědomí o rychlostí bylo vypnutí autopilota a autothrust. Nikdo si neuvědomil, že když piloti zkouší vybrat stall, při nárůstu rychlosti se jim dostane varování, že tím co dělají jakoby stall naopak znovu působí. K tomu si stačí domyslet změť varování na ECAMu, které se pořád přeskupují podle priorit a člověk neví co dělat dřív, Flight directory, které se tváři že ukazují správně, sidestick který nemá zpětnou vazbu, trim který nemá snadno viditelnou vizuální indikaci, throttle které se nehýbou...
Pro pilota Boeingu, který je zvyklej mít na to mít řízení v ruce a vidět co se děje a tak nějak plánovitě nedůvěřovat letadlu se na to kouká jako významné selhání posádky. Čím víc se ale dostávám do Airbusové logiky a snažím se vžít do situace té posádky, tím víc mám pochopení pro jejich jinak nepochopitelné selhání. Čímž se je nesnažím obhajovat, jenom pochopit (a stejně jako BEA) najít v tom pochopení cestu, jak tomu příště zabránit. |
| |
|
 |  |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 19:06 | |
|  | ...u všech bulíkářů to ale neplatí, viz kraksna B738 Turkish v EHAM, myslím že roku 2008. A tam byli v kokpitu dokonce 3 a posrali co mohli. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Air France AF447 A330-203 F-GZCP Rio-Paris 01/06/2009 -Final Report- 6. 7. 2012 / 19:32 | |
|  | Autopilotem vyvozený stall jsem si zkusil (na simulátoru) a není to nic příjemnýho. Na přiblížení ještě 100x tolik. Zase ale taky nemám pochopení pro to, že se něco takového při přiblížení bez povšimnutí stane. I když jako vždy, ne všechno je černobílé, honit G/S seshora a finále "na krátko" přináší svoje rizika.... |
| |
|
|