PS: jen aby to nebylo, že šířím fámy.
I maličké letadlo se slabým motorem, pokud na to má dost prostoru a času, dokáže dostat do vzduchu kluzák mnohem těžší, než by se zdálo, stačí jen, aby jeho lehký motorek překonal valivé odpory všech koleček celé sestavy a samozřejmě aerodynamický oidpor. Proto se taky běžně tahá i ULL.
Aby ale nebyly překročeny limity vlečné, to zajišťuje navíc a především trhová pojistka, která je jasně předepsaná a na každém vlečném laně být musí - a je, to se striktně dodržuje (po celém světě). Samozřejmě nikdo nepředpokládá, že by kluzák na laně za vlečnou VISEL celou svojí vahou (plynoucí z hmotnosti ), ale případný dynamický ráz (v ose letu) prostě 500kp překročit nesmí.
Není pochyb, že specifikace Z226 jako vlečné a L-13 Blaník jako nejtěžšího kluzáku té doby byly navzájem šité na míru. A taky nepochybuji, že statečná "205" vydrží víc, ale nikdo se už nebude obtěžovat s výpočty a testy případného těžšího kluzáku. A jak se tedy s těžkými dvousicy vypořádat dnes? - Birgoušem? Čmeldou? Agwagonem? Betonem? Každý to řeší jak umí... |
|