Ale vzdyt uz jsem tu jednou psal, a nebyl jsem sam, ze je to zcela bezna vec. Jde o transonicke proudeni, pri kterem dochazi k lokalnimu prekroceni rychlosti zvuku. Ta kridla jsou na to delana a testovana pro transonicke proudeni. Nejde jen o kridla, jde i o lopatky kompresoru a turbin, je to zcela bezny jev.
Uz tu byly obrazky a ja pro zopakovani pridam jeden podobny. Pripominam, ze MMO Boeingu 747 je 0.92 a ze zrychleni nad profilem je zcela nutne. Diky tomu zrychleni dostaneme podtlak (viz pan Bernoulli). Tezko by se tedy ta 747 udrzela vsude s M < 1, kdyz potrebuje urychlovat vzduch pro produkci vztlaku.
Zaroven k tomu patri i graf tlaku podel profilu. Tlak je to, co zpusobuje vztlak. Razova vlna je jasne videt jako misto, kde prudce roste tlak.
Posledni obrazek je z experimentu, kde je razova vlna vizualizovana pomoci podobneho principu, jako na tom videu - vlivem zmeny hustoty (a tedy i indexu lomu). |
|