No, ale je to taky o tom že bavlnka ukazuje úplně jinou věc než kulička - kulička ukazuje výslednici sil působících na letadlo kdežto bavlnka směr obtékání letadla. Takže bavlnka NENAHRAZUJE kuličku a vice versa!
Uvědomte si, že kulička a bavlnka můžou v různých letových režimech ukazovat různé věci - můžou chodit proti sobě, můžou codit ale i na stejnou stranu ... i když nutno dodat, že v běžných letových režimech chodí víceméně "proti sobě".
Bavlnka se mi zdá pro plachtaře významnějším ukazatelem, protože, jak jsem už zmínil, ukazuje vektor obtékání letounu - pokud není bavnka rovně, dochází k asymetrickému ofukování letounu a tím ke ztrátě výkonu (nižší účinnost letounu ve smyslu zachování energie) - polopatě na udržení stejný dopředný rychlosti musí při asymetrickém obtékání dojít k většímu klesání = nákup rychlosti (kinetické energie) za výšku (potenciální energie) - a to kvůli většímu odporu a nižší účinnosti křídel.
V běžných letových režimech typicky dochází při vychýlení výslednice sil (kulička) k sekundární změně obtékání letounu (bavlnka) a tedy se prakticky může zdát (a můžeme se tak víceméně i chovat) že se jedná o stejný jev.
Je však (speciálně pro lachtaře) vhodné si uvědomit, že se jedná o dvě zcela různé záležitosti, byť spolu poměrně značně korelují. |
|