Dotaz sice není na mě, ale když už jsem diskusi stočil tímto směrem, mám pocit, že bych měl taky reagovat.
V pubertě jsem hodně četl knihy o osudech našich západních letců za 2. sv. války a jakmile slyším němčinu, vybaví se mi automaticky nacismus. Rozumově proti Němcům nic nemám, tohle je můj spíše pocitový problém. Když se u nás houfně privatizovalo, byl jsem naivním zastáncem teorie, že není dobré prodávat "rodinné stříbro" a privatizaci Škodovky jsem moc nefandil. Jenže se za pár let ukázalo, že Němci to myslí se Škodovkou vážně. Nalili do fabriky peníze a přinesli nové technologie. Výsledek známe všichni. Když se za socialismu vyvážely Škodovky do Velké Británie, kupovali si je tam ti nejchudší a auta měla pověst jako u nás Trabanty. Dneska se jim už nikdo nesměje. Němci pomohli Škodovce tam, kam by se sama nikdy nedostala (v dobrém slova smyslu). Takto si představuji ideální průběh privatizace.
Ovšem četl jsem kdysi i smutnější příběh, bohužel na konkrétní názvy firem si nevzpomenu. Zahraniční investor koupil s velkou slávou fabriku, načež ji zakrátko zavřel a rozprodal, naši zavedenou značku zrušil, čímž se zbavil konkurence.
Ruský vlastník mi, na rozdíl od německého, vadí jaksi sám o sobě. Rusové mají jinou mentalitu a ačkoliv jsou to, ať chceme nebo ne, naši bratři Slované, způsobem myšlení jsou nám bližší ti Němci. Politická situace v Rusku mi taky moc důvodů k jásotu nedává. Ne, kvůli obavám z napadení. Jde opět o ruskou mentalitu. Západní firmy, včetně našich, horko těžko budovaly oboustranně prospěšné obchodní vztahy, aby to jeden zakomplexovaný zloprcek šmahem zahodil a většina jeho národa ho v tom podpořila.
Že mají lidé práci je jistě dobře. Je otázkou jak dlouho. A taky na jaké trhy se podaří Rusům novou 410 protlačit. Jinak onen vlastník - UGMK holding je druhým největším ruským vývozcem mědi a v roce 2011 měl čistý zisk 8.9 bilionu rublů. Ten vývoj si snad mohl zafinancovat sám a naše republika mohla ty peníze utratit smysluplněji. |
|