A tak tedy "... povedzte, Kefalín, čo si predstavujete pod takým slovom - poriadne?"
Odpověď je dost důležitá. V kvalitní simulaci jsou totiž grafické detaily (které ubírají nejvíce výkonu) co do důležitosti až na konci. Na úplném začátku je pak samotný člověk. Zjednodušeně řečeno, budu-li se u klávesnice a joysticku za pětistovku snažit dodržovat reálné postupy letu (předletová příprava, checklisty, navigace...), simulace bude lepší, než když budu bezmyšlenkovitě kvedlat kniplem v certifikovaném fullmotion simulátoru.
Celkem chápu, že někteří lidé podrážděně reagují na jiné, co vzývají grafickou dokonalost a současně přiznávají, že o základní věci, ty podstatnější, co jsou navíc ještě zadarmo, nemají zájem.
Svého času jsem se věnoval intenzívně fotografování. Nemalá skupina "fotografů" má podobný přístup, kterému se říká "gearfaggotry". Propadají mu takřka bez výjimky začínající fotografové, kterým se focení moc nedaří. Pro někoho je to přechodné stádium, někdo se v tom zasekne a není mu pomoci.
Tito lidé došli k názoru, že kvalitnější (a dražší) technika zajistí lepší fotky. Utrácejí velké sumy za profesionální techniku, o níž mají rozsáhlé encyklopedické znalosti, vedou nekonečné diskuse o kvalitách a nedostatcích toho či onoho vybavení, donekonečna pořizují testovací snímky a zkoumají front, back focus, bokeh, kresbu, dynamický rozsah... Dobrou fotku po stránce estetické nejsou schopni pořídit, vlastně se o ně už ani nesnaží, pohltilo je zaujetí parametry samotné techniky, o níž ví prakticky všechno, ale paradoxně ji nejsou schopni využít. |
|