FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 23. 10. 2025, svátek má Teodor Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
sudé & liché hladiny (foto na planes.cz) Jeden příspěvek | Celý strom
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: sudé & liché hladiny (foto na planes.cz)   6. 5. 2005 / 17:30
kamkol
Cruise Altitude:

Another important aspect of vertical navigation is choosing a cruise altitude. We cannot simply choose any altitude that seems economical. When flying Eastbound (on a track of 0 to 179 degrees) we always use odd thousand feet altitudes (called Odd Levels). When flying Westbound (on a track of 180 to 359 degrees) we use even thousand feet altitudes (called Even Levels). This way, at least 1000 feet vertical separation is maintained between aircraft flying in opposite directions on the same airway.

Above a certain altitude, however, the required vertical separation increases to 2000 feet, so Even Levels are no longer used, but every second Odd Level is allocated for Westbound flights instead. The changover altitude is 29,000 feet for NVSM (Normal Vertical Separation Minima) and 41,000 feet for RVSM (Reduced Vertical Separation Minima, effective over Europe and the North Atlantic) operations. I've made a table for flight levels under NVSM and RVSM rules:

Direction Up to FL290
000 - 179° ODD Levels
180 - 359° EVEN Levels

Above FL290
000 - 179° 330, 370, 410, 450, 490, 530
180 - 359° 310, 350, 390, 430, 470, 510



From the above examples, you can easily calculate the nearest suitable flight level for any target altitude.

Dodnes se tou tabulkou řídím, i když v reálu je možné mít i sudé hladiny. Navíc se to opravdu liší stát od státu.
   Seznam příspěvků  
Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ