|  | Re: Re: Re: Re: oktanové číslo 12. 5. 2005 / 22:35 | |
|  | Dovolím si drobnou poznámku z praxe.
Letecké banziny (jak uvedeno výše) mají různé oktanové číslo.
Letecké motory mají (viz příslušné příručky) uvedeno MINIMÁLNÍ oktanové číslo benzinu, který smí být používán. Protože výroba LB78 bude v brzku utlumena, všechny naše zliny si teď "zvykají" na AVGAS100, ten se tam dá nalít rovnou a nemusí se žádat povolení - a chutná jim výborně (benziny by se ale neměly moc míchat...).
Problém bezolovnatého benzinu není v motorech. LOM vydal bulletiny se souhlasem k používání BA95 (bezolovnatý automobilový) prakticky pro všechny naše "waltrovácké" motory (vivaty nevyjímaje). BA95 jim chutná výtečně, dokonce se méně přehřívají (než s nízkooktanovými benziny).
Problém je v hadicích. Výrobce palivových hadic nedal souhlas s používáním bezolovnatého benzinu s "běžným" typem palivové instalace, protože údajně aditiva v BA95 nějak rozpouštějí antioxidanty (či co) a hadice pak křehnou a snáze praskají - což je u letadel nepřípustné. Uživatel letounu, který chce používat BA95 tak musí prokázat výměnu palivové instalace (což není levná sranda) na schválenou pro BA95. Kdo hodně létá, i tak se mu to ale vyplatí.
U ULA (motory Rotax) už se s bezolovnatým počítá, tekže tam s tím není žádný poroblém. |
| |
|