Ahoj,
ad 1 + 2 + 3 - posílám na mail nějaké moje grafy a obrázky
ad 4 ne, žádná středová poloha tam není. Aspoň u běžných malých letadel. Na zemi to většinou funguje tak, že křidélka a pedály zůstanou v poloze kde je necháš, a až teprve proudící vzduch (nebo jedoucí podvozek po zemi) je má tendenci tlačit do středové polohy. Naopak výškovka na zemi díky tíze kormidla spadne na doraz, a při pojíždění jí držíš zvednutou, aby se nemlátila o dorazy. Obecně síly v řízení na zemi bez rychlosti jsou takové, že křidélka jdou velice lehce (jedním prstem), pedály pokud letadlo stojí tak dost těžko, protože jsou spojené s řiditelným podvozkem který se smýká po zemi, a výškovka odpovídá hmotnosti kormidla - čím větší letadlo, tím těžší je jí na zemi udržet uprostřed (ale není to nic strašného, jednou rukou v pohodě). Za letu to pak logicky drží všechna kormidla v nějaké středové poloze ve které to je vyvážené, a z ní ty síly narůstají dle výchylky (viz moje grafy - pro běžné udržení letadla aby letělo rovně se to dá uřídit několika prsty, naopak pro razantnější manévr to chce celou sílu jedné ruky).
Výjimkou mohou být některé větroně, které mají výškovku ve středové poloze aretovanou pružinou, takže knipl i na zemi drží uprostřed, a přetahuješ se s pružinou, a za letu se přetahuješ s pružinou a navíc sílou od proudícího vzduchu. Vyvážení v takovém případě je realizováno posunem právě téhle pružiny, respektive její neutrální polohy - tzn nemá to žádnou vyvažovací plošku, a na zemi při nulové rychlosti se ti podle vyvážení hýbe knipl.
PB |
|