Nejsem si úplně jistej, jestli se u turbínových vrtulníků může regulátor (governor) vypínat.
Možná v případě poruchy regulátoru, nebo v určitých nouzových situacích. Nevím.
Spíš bych si tipnul, že se na něj vůbec nesahá (tedy kromě ev. jemného dolazení otáček po nastartování).
Jestli se nepletu, tak v UH-1 nějaký vypínač regulátoru je, ale u Mi-8 nebo 24 ne. Ale můžu se plést a někde tam jsou taky.
U písťáků jsou mašiny jak bez regulátoru (např. Schweizer 300), tak s regulátorem (např. Robinson).
Třeba Robinson R-22 má regulátor, který je spínaný páčkovým spínačem na kolektivu.
Po jeho sepnutí a přidání ručky nad 80% RPM se regulátor aktivuje a nastaví správné otáčky motoru.
Při autorotaci regulátor neřešíš- při poruše motoru stejně nemá co regulovat.
Pokud se jedná jen o nácvik vysazení, tak ho taky nevypínáš- pod 80% RPM motoru se sám deaktivuje.
Kromě regulátoru mají vrtulníky i tzv. korelátor (correlator).
Korelátor je mechanicky spjatý s kolektivem a přidává nebo ubírá plyn v závislosti na poloze kolektivu.
Zvedáš kolektiv- přidává otáčky motoru. Snižuješ kolektiv- ubírá otáčky motoru.
Tohle přidávání a ubírání je ovšem hodně hrubý.
Otáčky se na správnou hodnotu musí doladit buď automaticky regulátorem (pokud ho vrtulník má), nebo manuálně ručkou.
|
|