FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 28. 4. 2024 Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
C172 klapky v reálu ? Jeden příspěvek | Celý strom
C172 klapky v reálu ?   23. 9. 2023 / 18:48
kuma   
Dovolím si příspěvek. Zažil jsem na cessne 172-N (dvě cesíňky stejného modelu a i skoro stejného data výroby) tyhle dva systémy:

(1.) ovladač klapek na způsob L-200 Morava - třípolohová ploutvička. Při stlačení dolů se klapky vysouvají, při stlačení nahoru zasouvají, ve střední poloze se nic neděje. Z krajích poloh se ploutvička sama nevrací, musí se ovládat prsty. Šroubovce klapek mají jen koncáky, takže se na konci exkurse klapky zastaví a elektrický obvod se rozpojí (v plně zasunuté nebo plně vysunuté poloze), dokud se ploutvička zas nepřesune do opačné polohy. Pro mezipolohu (10-20-30-lopaty) se musí včas ploutvička vrátit do středové polohy, aby se klapky správně nastavily. Při vysouvání (nebo při postupném zavírání) klapek je lepší koukat na klapky, protože polohoznak, který je vedle ovladače, je dost nepřesný a pracuje se zpožděním - ukáže 10 a klapky jsou fyzicky na 30, zastavíš pohyb šroubovce - a polohoznak ještě dobíhá. Kdo to zná, samozřejmě juká na klapky jen pro kontrolu, dá se to dobře nacvičit.

(2.) prporcionální ovladač snímá polohu ovladače (ploutvičky) a současně polohu klapek průběžně v celém rozsahu, takže ploutvičkou se podle stupnice na ovladači (foto nahoře) nastaví požadovaná poloha klapek a ty tam dojedou a zastaví se. Tam i zpět. Na 10° bývá na boku kulisy zoubek, aby při letmém přistání na malém letišti člověk mohl jen po hmatu udělat ovladačem nahoru-dolu a ovladač se zastaví na zoubku pro vzlet, klapky se doberou a zastaví se tam samy, aby se pak v patřičné výšce mohly zavřít úplně. I tady má polohoznak trochu zpoždění, ale protože se ovladač nastavuje na požadovanou polohu, jen se kontroluje, jestli polohoznak doběhl tam kam měl (a stejně je lepší juknout na ty klapky, protože polohoznakem se nelětá, že...)

Jak píšu, oba stroje jsou stejný model i věk, a přesto mají sytémy dost jiné. Přežít se to ale dá. A nakonec ještě odpověď: ano, u cessny 172 (N) lze klapky zastavit na libovolném úhlu, bez ohledu na popisovaný systém.
 
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ