Takže úspěšně skončil poslední plně radarový slet české aviation celebration tour 2005. Od příště zvolna začne přituhovat, jak začneme opouštět moderní a začneme se hlouběji a hlouběji nořit do historických postupů.
Nejprve ale shrňme dnešek.
Celkem 24 celebkových pohybů na LKPR, přibližně srovnatelný počet necelebkových (ty jsem nelogoval) a hromadný přelet rakušáků přes západní část republiky naplnil většinu frekvení k prasknutí. V maximu bylo součet všech letadel co měli něco společného s českým FIRem (tj buďto letěli na/z českého letiště nebo přelétali FIR) 27 současně.
Konkrétní tabulka zachycující jak si kdo stojí v celebce visí na pandoře (kdyby opět někdo našel nějakou nesrovnalost, ozvěte se, ověřím a opravím).
Jak případně uvidíte, zvolna už se začínají objevovat stálice, které si pravděpodobně frčku hrdě připnou za dva tři slety a stejně tak celebka stále láká novačky. Protože nechceme připravit některé zůčastněné (či čerstvě se zapojující) o možnost získat frčku, je možné že dojde k prodloužení celé akce - vše ale závisí jen na zájmu pilotů.
Ještě před závěrem pár poznámek k několika drobnostem obecně:
a) prosím piloty aby nezanedbali předletovou přípravu a poctivě studovali mapy. Obsahují dost odlišností a je špatným zlozvykem létat "po paměti" i při současném provozu, kde jsou změny (relativně) zanedbatelné a rychle se dostávají do krve.
b) pokud není ATC řečeno jinak, při příletu na IAF po příletové se vždy zahajuje vyčkávání
c) orbit trvá 2 minuty (standardní otáčka 3stupně za sekundu, 360*/3=120s), holding pattern 4 minuty (2x polovina standardní otáčky + 2x 1 minutu dlouhý rovný leg). Nedodržením těchto časů komplikujete řídícímu práci.
d) ve chvíli kdy na ve frazeologii zazní IMMIDIET, vždy zbystřím, vykonám a dvonásob si potom dávám pozor co dělám a poslouchám, protože k tomu asi opravdu byl důvod - řídící nemá potřebu pomlátit letušky v chodbičce jen tak
A abych jenom nehartusil, tak pozvánka na příště:
Bude to 19.7.2005, bude to pozdní rok 1968. V čechách jsou všeho všudy 4 VOR, technologie DME se sem zatím nedostala. Do Prahy se přilétá přes onen historický trojúhelník Roudnice (RCE), Benešov (BNV), Rakovník (RAK) ze kterého už nám dodnes přežil pouze poslední jmenovaný.Nejzajímavějším a současně nejnáročnějším prvkem simulace však bude jiný fakt - v této době ještě v čechách nebyl nainstalován sekundární radiolokátor a řídící tedy neměli na obrazovkách naše známe databloky ani informaci o výšce. V té byli plně závislí na hlášení posádek a každá posádka byla povinna hlásit uvolnění letové hladini a dosažení nové letové hladiny. Na IVAO budeme tento jev simulovat tak, že všichni celebkoví piloti poletí na území republiky bez zapnutých odpovídačů. Co se týká přibližování, tak ač je k dispozici radarové vektorování, jsou stále víc a víc používány části procedurálních postupů, například přílet po příletové trati až na marker a následné vyklesávání na zahájení přiblížení ve vyčkávacím obrazci nad markerem.
No a protože toho je opravdu hodně a chceme, aby se celebkový večer vydařil jak má, následující tréninková neděle (26.6.) bude věnována pokročilému IFR s výcviku s následujícím obsahem: odlet po SID, přílet po STAR, vyčkávání nad zařízením, vše s použitím radionavigace (nikoliv FMC).
Těším se u příští celebky naschledanou...
Filip Dvořák
IVAO CZ-TC
|
|