V tom je jádro pudla, proč si nerozumíme.
VFR - let za vidu. Letíš podle pozemních orientačních znaků v dohledu a podle navigační přípravy, která vychází z mapy, na které je viditelná pozemní situace. Kromě rychloměru a kompasu budíky moc nepoužíváš (maximálně výškoměr, abys nenastoupal někam do TMA, kde by ti vynadali). GPS můžeš mít jako zálohu, ale když letíš PODLE GPS - už to v pravém symslu slova není VFR let.
IFR - let podle přístrojů. K navigaci používáš A) budíky registrující polohu příp. vzdálenost radionavigačních pomůcek - tak lze vykonat IFR neřízený let (v reálu asi těžko, ale na simulátoru jistě ano) a B) budíky registrující polohu a charakter pohybu letounu v prostoru bez ohledu na to, zda a co je vidět z kabiny (umělý horizont, zatáčkoměr, gyro). Tak lze vyklonat let v mracích (podle plánu), nebo vektorovaný let (točte vpravo na jedna-nula-nula, stoupejte na tři-jedna) po trati určené dispečerem.
SID/STAR jsou STANDARDNÍ postupy pro přístrojové létání. Ty může řídící využít, když vektoruje, nebo nemusí. Obvykle se používají pro plánování IFR letu. SIDy a STARy (atd) obsahují jednak radionavigační body (radiomajáky všech kategorií), ILS a v posledních letech také virtuální body určené zeměpisnými souřadnicemi - to protože prakticky všichni létají podle GPS (což se oficiálně neuznává, ale je to mnohem přesnější a skutečné fixy - radiomajáky - se používají pro kontrolu a jistotu).
Je na řídícím (pochopitelně ne virtuálním v originálu MSFS, ale živém a rozumném řídícím ať v reálu nebo na IVAO, VATSIM atd.), zda při vektorování použije postup ze SID/STAR nebo svou hlavu (což bývá častější).
A teď k tvému problému - létáš-li si na svém simulátoru podle sebe, je to jen tvoje věc a tvoje potěšení. Můžeš radiomajáky nazývat jahodami, markery (kreré skutečně nedělají nic, ale nic jiného, než že upozorní pilota že je 1-2 či 4 míle od prahu dráhy) třeba hříbky a tvůj plán, který vkládáš do své GPS na palubě svého virtuálního letounu může být "u třetí hrušky doprava, pak na muchomůrku jedna a tam doleva a na zem". *) (viz pozn. dole)
Pokud ale chceš diskutovat s dalším pilotem (skutečným či virtuálním) musíš použít jeho (jejich) jazyk - jinak si nebudete nikdy rozumět a nikdy si pěkně nezalétáte. Je proto potřeba i ve virtuálním světě respektovat co je IFR, co je VFR a kdy a k čemu jsou SIDy, STARy a všechny ty další opičárny, kterými si piloti a dispečeři (virtuální zcela zbytečně) komplikují život
;o))))
P.S.: *) fakt jsem zažil v Německu, že na jednom sportovním letišti jsme dostali instrukci na přistání: "vidíte tu televizní věž? tak leťte 300m vpravo od ní a až jí minete, točte na 270 a budete v sestupové ose dráhy". Poslechli jsme a letiště tam bylo. To byl ten pravý "řízený VFR let"  |
|