Pravidla pro "normální" letadla (GA, sportovní letectví) jsou jiná, než pro ULL. To je taky jeden z důvodů, proč ULL/ULA existují. Třeba u nás jsou "letiště" a "plochy pro SLZ" (sportovní létající zařízení = UL) a pak pole.
S běžným letounem kategorie GA (Piper Archer, Cessna 172 atd) se smí vzlétat a přistávat (legálně) jen z letiště, nikde jinde. Nelze ani použít plochu, která byla letištěm a bez ohledu na stav zrovna v tudobu schválným letištěm není (Hradčany u Mimoně s 3km prvotřídního betonu). V případě nouzového přistání kamkoliv mimo letiště může dozírající úřad (UCL) povolit výjimku, ale v zásadě (bez ní) musí éro z této plochy (pole, dálnice, Hradčany, Rudé náměstí) odcestouvat potupně po zemi (příp. v bedně).
U kluzáků se toleruje tzv. "start z pole". Jeho provedení je závislé na způsobilosti použitého vlečného letounu - je-li to letoun schválený ke startům z polí (Čmelák, Wilga), může s ním být také uskutečněn aerovlekový vzlet z pole. U některých letounů, o kterých se ví, že takové věci umí - např. Z-226, je možný start ze zpevněné plochy, mající parametry letiště, i když jako letiště zrovna schválena není. Příklad: po ztrátě termiky kluzák (rozšafně) přistane na betonu bývalého letiště Hradčany u Mimoně. Projde alespoň 1km betonu před sebou a zkontroluje, zda tu nejsou překážky (bordel, kameny, díry, vymleté spáry) a když ne, může zavolat stopětku, která jej pak z toho betonu normálně cukne nahoru jako z pole.
Ultralajti potřebují ke svému provozu souhlas majitele plochy. IMHO myslím, že nikde není napsané, že musí být pevná, hliněná, travnatá nebo jílovitá - a tím pádem se UL otevírá velký prostor pro létání z vodních ploch (i když... většinou by museli mít souhlas rybářského revíru a to je asi horší, než UCL...). Bohužel (nebo bohu dík?) nelze způsob chování ULL aplikovat na GA.
Pokud by v reálu někdo chtěl provozovat z vodní plochy, lze to, ale musí si pro to vyžádat souhlas UCL. Buď pro jednotlivý start, nebo pro období na více startů (pak ale výjimka platí jen pro jednoho provozovatele a jednu kategorii letadel a pro nikoho jiného - např. v Hradčanech jednu dobu takto provozovali Vivata, než ho tam roznesli... ), nebo pro období a více provozovatelů - ale to si myslím je těžké, to je vlastně totéž, jako žřídit dočasné letiště).
Na IVAO/VATSIM by to asi byl staff - místo UCL, ne? |
|