Pluh na vzduch je náhodou docela dobrý éro, záleží na tom, co od něj čekáš - a s čím ho srovnáváš. Zrovna při běžném aeroklubívém létání se Z-142 tě DA (density alt.) tak moc brát nemusí,protože přebytek výkonu tam valnou většinu dní je, stenjě jako když létáš s dvěstěkoulí.,
Ale (!) jak už sedláš Z-43 a nandáš si tam cestujících a benzínu obojí "po špunty" - a to už nemluvím o cessnách, které mají očas jen 140k motor - a o Metasokolech, které miluju, ale taky zrovna nebyly přemotorované - tak tam už aspoň podvědomě o DA uvažovat musíš.
U nás je situace jednodušší, protože nemáme mnoho "horských letišť. Na masivní většině našich letišť "stačí nezapomenout", že v teple to neletí a nestoupe.
Ale stačí trochu popoletět - nad Vrchlabí ke Sněžce anebo nad Karlovy Vary ke Klínovci - a tam už ztráta výkonu způsobená horkým počasím (a k tomu skutečnou nadmořskéou výškou v nízké výšce nad terénem) je pbčas sakra znát.
A jak jsem psal ve článcích o komputorech, PPL tě opravňuje létat od Khatmandů až do Ohňové země - a tak by to piloti fakt měli znát, nebo aspoň vědět, že něco takového existuje a v jaké situaci si vzpomenout, že to je potřeba - a připomenout si to.
Máš pravdu, že aeroklubových a skoukromých pilotů, co jsou takového výpočtu schopni (anebo aspoň vědí, kde v příručce svého letadélka najdou tabulky s patřičnými limity) není tolik a, není to mezi nimi pravidlem (jak je vidět z videa, tak ani v USA... ). Ale třeba můj instruktor mi to při výcviku do hlavy vtloukal tak, že si na to vzpomenu pokaždý,k když sedám do letadla. A kdybych do plně naplněné cessny v létě posadil 4 lidi, dostanu od jejího najitele dost citelného zaracha (pokud bych let přežil ) |
|