Zajímavý stromeček 
promacte, ptáš se na fungování rušiče vztlaku u křídla jetů obecně a uvádíš, že jsi ho viděl na křídle B737 (jen rekapituluji dotaz - ne nadpis stromu ). Velký mašiny neznám, ale dovolím si popsat rušič vztlaku - interceptor - u MiG-23:
MiG-23 neměl křidélka, celou jeho odtokovou hranu zabírá vztlaková klapka. Potřebný náklon pro zatáčení se tedy dosahoval pomocí dvou prvků - plovoucí stabilizátor a rušič vztlaku. Rušič vztlaku jsou dvě plošky na horní straně levého i pravého křídla MiGu23, vždy se otvírá jen na jednom křídle. Chci-li zatočit doleva, potřebuji levý náklon - dám knipl doleva, vysune se rušič vztlaku na levém křídle, naruší proudění vzduchu, sníží se vztlak levého křídla a křídlo jde dolů (jakoby se propadne). Přitáhnu knipl a letadlo zatáčí doleva. Pravá zatáčka analogicky, jen se vysune rušič vztlaku na pravém křídle. Toto platí pro vzletovou a přistávací konfiguraci, kdy je křídlo otevřeno na úhel 16 stupňů. Při přestavení křídla na letovou konfiguraci 45 stupňů se zatáčí stále pomocí rušení vztlaku na patřičném křídle, ale přidává se k tomu již i diferenciální výchylka výškového kormidla - výškovka se vychyluje jedna půlka dolů a jedna nahoru, přičemž její střední úhel obou dohromady tvoří vychýlení výškovky. Při konfiguraci křídla 72 stupňů pro lety vysokou a nadzvukovou rychlostí se již rušič vztlaku nepoužívá, je stále zavřený a plnou funkci křidélek přebírá právě výškovka svými diferenciálními výchylkami - tomu se říká plovoucí stabilizátor. Interceptor u MiG-23 se nepoužívá jako vzdušná brzda, neboli brzdící štít, jak to má např. Ito chybně na svém modelu, brzdící štíty jsou velké lopaty na ocase. Bohužel ve spoustě literatury je rušič vztlaku na MiG-23 nazývám spoilerem, což je podle mne špatně, neslouží k brzdění, ale jen k řízení náklonu, při vysunutí brzdících štítů na ocase se rušiče vztlaku na křídle nevysouvají - pokud není dám náklon, samozřejmě.
Tolik tedy k rušičům vztlaku na MiG-23 . |
|