IMHO sloty - myslím, že působí právě opačně, než zde popsaný turbulátor - slot v přední části tětivy profilu svou štěrbinou převádí proud vzduchu na sací stranu profilu a svým uspořádáním usměrňuje proudění v přední polovině sací plochy profilu i při vyšších úhlech náběhu, při kterých by došlo k odtržení proudnic a ztrátě vztlaku...
Lidsky - éro se slotem může letět pomaleji a víc natažené, než přejde do pádu (STOL - Storch, AN-2, ale taky La-5, La-7, L-60 atd.).
Nebo už si to pamatuju špatně?
Turbulátor, jestli jsem to nezapomněl, vytváři turbulentní vrstvu, která sice celkově sníží vztlak, ale i u nerovných povrchů a nepravidelných ploch pomůže pravidelnému rozložení vztlaku (využívají hojně modeláři, ale taky tak trochu L-39 na stabilizátoru)
Pokud jde o MaPouvu teorii o výhodnější deformaci proudnic na tlakové (spodní) straně profilu - je to zajímavé, ale už se na tom pracovalo. Dalo by se to řešit plynulým vyboulováním spodní plochy profilu tak, aby se z obvyklého (dole plochý, nahoře vyboulený) stal symetrický, nebo obrácený. Ale technicky to nakonec šlo udělat jen "prohýbáním tětivy profilu" pomocí ohrnování přední, náběžné části vzhůru a klapek a elevonů směrem nahoru (bylo to zkoušeno u vysokovýkonných kluzáků a mají to i některé roury). Právě prohnutí tětivy profilu je důvod, proč se spoilery dělají u všech letadel nahoře. Udělat je tam je technicky mnohem jednodušší, protože na konvexní ploše stačí menší výchylka pro potřebný efekt. Pootevřené spoilery na horní ploše fungují jako spoilery, když se tatáž věc "pootevře" na spodní straně profilu, funguje jako přistávací klapka.
Pokuď jde o "rušiče vztlaku" - tak ty jsou i na všech kluzácích - jsou to známé "brzdy". Zde plní obě role - jak roli aerodynamické brzdy (zvětšují čelní odpor), tak "rušiče vztlaku" - protože turbulence kolem brzd v pruhu, rovnajícím se jejich šířce, vyruší vztlak - a tak při cca 90cm dlouhých brzdách má při jejich otevření blaník najednou místo 16,2m rozpětí jen jakoby 14,6m. A to už je znát - padá dost přesvědčivě - a zas vyplave, když se zaklapnou. U jincýh kluzáků, kde se brzdy nevyklápí, ale vysouvají naplocho kolmo k ose letu - se maličké pootevření projeví právě jako rušič vztlaku a teprve masivní otevření jako aerodynamická brzda (VT-116 Orlík a další). |
|