Tomu efektu se říká squeal nebo hedrodyne.
Jinak k tomu Tenerife - jak už to bývá, i u této nehody nebyla příčinou jedna věc, ale poměrně dlouhá řada "drobností", které vedly ke katastrofě.
Squeal na frekvenci, který způsobil, že pánové v KLM neslyšeli dost vitální část komunikace je sice zajímavá věc, ale v celém sledu událostí poměrně minoritní záležitost o které může být i dost sporu, jestli by pomohla odvrátit katastrofu.
Když pominu externí jevy jako počasí, teroristy a fotbálek v televizi na stole řídících, je tu jeden zcela zásadní problém a to komunikace. Jak mezi letadly a ATC, tak hlavně uvnitř kokpitu, zejména KLM. Příklad Tenerife je totiž doslova učebnicový příklad špatného Crew Resource Managementu. Od té doby bývá jednou ze zásadních otázek při pohovorech u aerolinek a příslušných psychotestech otázka, "co byste udělal v případě, že sedíte vedle autoritativního kapitána a víte, že v něčem nemá pravdu, nebo provedl chybné rozhodnutí". |
|