737 má pro rudder pouze jednu PCU (Power Control Unit - hydraulické servo, co pohybuje tou plochou na základě impulzu z řízení), takže když se v ní něco pokazí, tak je to průšvih. Ač vypadá směrovka na velkých letadlech jako zbytečná, je HODNĚ potřeba, i když ji většinou nenechají řídit pilotem, speciálně při velkých rychlostech a výškách.
Čistě teoreticky, pokud se control valve uvnitř PCU roztáhne natolik (bez zásahu do řízení), že přestane blokovat jeden z portů pro vstup hydraulické kapaliny, tak se přeruší hydraulic lock, kapalina teče na jednu stranu pístu a hydraulic jack se začne přesouvat tak jak narůstá tlak. Pokud to zůstane roztažené, defacto to nemůže dosáhnout zpětné rovnováhy hydraulic lockem, dokud nenerazí píst v jacku na doraz, což je vlastně plná výchylka.
Nějak mi do toho ještě nezapadá to obrácené ovládání, ale pokud by to bylo opravdu špatně udělané (velká roztažnost, tenký píst v control valve ve srovnání s mezerou pro kapalinu, poškozené těsnění, ...), tak by se to mohlo takhle chovat. |
|