Já osobně bych taky mohl porovnávat - lítání v aeroklubu i lítání v profi letecké škole jsem provozoval (provozuju). Ale srovnávat to nelze - každá věc je úplně samostatná a nejde je postavit vedle sebe jako různé cesty k dosažení téhož cíle.
Vezmu ty příklady o kterých jsi mluvil - ano, je skvělé mít příležitost nahlédnout do zákulisí, umět sám vyřešit technické problémy, nebo aspoň vědět jak se řeší. Já mám třeba takovou možnost i v letecké škole, velmi rád a často ji využívám a baví mně to. Na druhou stranu je nutné podotknout, že zatímco pro lítání pro zábavu o víkendech je to zkušenost skvělá, pro lítání 757 je to naprosto k ničemu, ve své podstatě oba příklady (aniž by tě chtěl chytat za slovo) jsou k ničemu i na 410.
Dám ale jeden vlastní příklad z praxe, abys viděl, že i v pojetí školy může být rozdíl. Tady na KGYR má OAT pro základní výcvik nějakých 26 Warriorů, na kterých se lítá v běžný den něco kolem 170 misí, ve kterých se vystřídá cca 80 lidí. V daném objemu provozu není samozřejmě možné, aby po každém letu stál u mašiny technik a dělal předletovku - ta je plně (opravdu komplet) ve zodpovědnosti PIC. Jediné co "zázemí letiště" pro tebe udělá je, že ti do nádrží naleje co si řekneš (to že mi je jedno kolik tam toho je a kolik to stojí je nezanedbatelná výhoda studia tady, ale to jen tak na okraj, pořád se toho nemůžu nabažit . Tzn. předletovku si dělám sám - zahrnuje samozřejmě krom kontroly systémů i olej, hydrauliku, palivo, včetně výcucu a kontroly na vodu, sedimenty, barvu, atd. To samé motorová zkouška - pro tebou uvedený příklad s nánosy na magnetách máme taky postup, jak to vyřešit bez mechanika ještě při zkoušce (lean mix, high rpm). A takových příkladů je spousta. Ano, pokud je to mimo naše zkušenosti nebo pravomoci, tak to prostě odtaxuju na stání a řeknu si o nové éro a to špatné odtáhnou do hangáru jak píšeš a tam ho dají do kupy. Nikdo mi ovšem nebrání tam jít s ním a na všechno se pěkně podívat a pozeptat a taky tak rád činím.
Našel bych i spoustu jiných výhod - např. klasický "vývoz studenta na řízené letiště" tady spočívá v tom, že krom toho že se každý let odehrává v CTR třídy D (naše letiště) s objemem provozu ekvivalentním Ruzyni a samozřejmě včetně komunikace v angličtině, si taky občas zaletíme třebas do Béčka na Sky Harbor. Nemám pocit, že bych lítáním v aeroklubu získal v tomhle ohledu víc zkušeností.
A tak by se dalo pokračovat spoustou jiných vyprávění, ale je to podle mně zbytečné. Jak už jsem psal nahoře - jsou to dvě různé věci, které já osobně chci dělat zároveň. Ale srovnávat to nelze. |
|