Kamile,
přesto, že jsi ve druhé větě přesně definoval pojem Intersection, v dalších odstavcích už ho trochu rozostřuješ, ale nic ve zlým, spousta lidí to nahlíží podobným způsobem....
Intersection - křížení letových tras (airways), může být i v místě, kde je radiomaják či jiné navigační zařízení. Obecný úzus je takový, že za intersection se berou body, kde se kříží airways a kde zároveň není radionavigační zařízení. Ostatní body na airway se nazývají waypoints. Dalším druhem "intersections" jsou tzv. fixy (například EKROT je klasický fix, neleží ani na airway ani se v něm tudíž nekříží žadné letové trasy, slouží jako fix pro přiblížení na LKKB). Vzhledem k tomu, že obecně jsou ve všech mapách (papírových i elektronických) tyto různé navigační body v jedné vrstvě, je obtížné je od sebe odseparovat. Řeší to především přibližovací plánky a en-route mapy, které si pro své účely berou jenom pro ně potřebné body.
To, co píše Tomáš, tak se jedná především o waypoints a intersection, pomocí nichž je definován airway. Většina FMC systémů pro programování letového plánu funguje tak, že zadáš airway identifikátor (např. UL984) a koncový bod (intersection), kde přecházíš na jinou airway (např. DONAD). Možná jsem nezvolil zrovna transparentní příklad, protože DONAD je zároveň i fix (slouží jako koncový bod SIDu z LKPR), ale budiž. FMC ze své databáze doplní veškeré waypoints, které leží v daném úseku na trati.
Snad jsem trochu osvětlil odlišnosti jednotlivých pojmů, a nikoliv naopak Společné je jim všem to, že jejich polohu nejčastěji určujeme pomocí koordinátů ze souřadnicového systému (myslím, ale opravte mě, pokud se mýlím, že se jedná o souřadnicový systém pro GPS). Většina fixů a intersections se dá samozřejmě definovat pomocí radiálu od/k VORu a DME, nebo průsečíku radiálů od/ke dvěma VORům (výjimečně i k NDB, ale zatím jsem to neviděl) jak psal tuším Pavel Svoboda. Tato druhá definice se velmi dobře hodí pro IFR létání bez FMC a vřele doporučuji najít si v AIPu stránku, kde je toto definováno pro fixy v TMA Praha!
Karel |
|