Ivoši, už asi vidím z čeho vzniká ono nepochopení...
když pominu, že scénář který popisuješ (nejdřív zpomalíš a pak klesáš) je v zásadě mírně řečeno velmi neoptimální (ono klesání a zpomalování dohromady moc nejde a s oním "nejdřív zpomalíš" by tě řídící taky hnal), tak vzájemné separace se řeší především pomocí climb/descent rate - taky proto mají řídící na radaru speedvektory - čili kde bude dané éro za daný čas. Krom toho taky počítají s tím, že v určitých fázích letu poletíš určitou rychlostí - a náhlé zpomalení jim příliš radosti neudělá. To co popisuješ jako "be level at..." je něco jiného a ve své podstatě jako pilot to taky řešíš primárně výpočtem přes čas a climb/descent rate a nikoliv úhly.
Ono ve většině letadel (mimo Airbusy, ale tam je to primárně pro přiblížení) máž hint už na MCP - myslím že krom V/S tam moc úhlových točítek nenajdeš...