Jinak jaké jsou alternativy pro pohon takového letadla:
Turbínové a vrtulové motory můžeme vyloučit. Za předpokladu, že tam nepoletí po balistické křivce, tak raketové taky. Zůstávají náporové motory, které jsou vhodné pro vysoké rychlosti, ale taky mají svůj limit. Při těch M=4 až 5 už na vstupu do motoru dochází k velkému zahřívání a konstrukce motoru by to nemusela dlouhodobě snášet, navíc jsou pak další problémy s palivem atd. Praktický strop velkých náporových bych odhadoval na těch asi M=5. SCRAMJET je modifikace náporového motoru, kde nedochází k takovému zahřívání a namáhání a testován byl tuším až na M=7.
Jenže SCRAMJETy v NASA vyvíjí od 60. leta, snad první pokusný stroj s tím vzlétl v roce 2001 a to jen velký pár desítek cm. Rusové také vyvíjí konstrukčně trochu jiný SCRAMJET a použití plánují na rychlých řízených střelách. Takže cca 35-letý vývoj zatím vedl jen k malým zkušebním motorům a udělat motor pro dopravní letoun bude znamenat ještě mnoho let úsilí. |
|