Ono zamrzání paliva je takový zvláštní proces. Hodně záleží na jeho kontaminaci, zejména vodou. A když už palivo zamrzá, nevypadá to tak, že by v něm plavaly kusy ledu, ale zvyšuje se jeho hustota a vzniká z něj postupně něco o konzistenci vosku. Když jsou plné nádrže (nebo se používá v dané fázi letu jen střední, kde je přeci jen "tepleji"), tak se taková ložiska ztratí, ale když už je paliva míň, můžou se dostat nebezpečně blízko k pumpám a způsobit problém. Velmi hodně nepravděpodobné, ale ne nemožné.
Navíc ohřátí paliva klesáním je časově hodně dlouhý proces, podchlazená křídla udržují hodně dlouho nízkou teplotu. Dokonce to bývá i problém třebas při létání v tropech, když je hodně vlhko - letadlo přistane ve 40° vedru a na křídlech má jinovatku - protože během pár minut zklesali z dlouhého letu v oblasti s teplotou pod bodem mrazu a palivo v křídlech a křídla samotná mají takovou teplotu ještě dlouho poté. Stačí dostatečná vlhkost vzduchu, která zkondenzuje nebo až přímo zkrystalizuje na křídlech. Někdy to jde až tak daleko, že třeba u nás vydali Bulletin o létání do Innsbrucku, aby piloti zvážili, jestli je lepší dělat tankering (tankovat víc paliva, protože je levnější než v Rakousku) a pak ztratit získaný rozdíl na nákladech za odmrazování před odletem.
Podobný problém s "podchlazením" i za hodně vysokých teplot znají věřím všichni zdejší "písťáci" co lítají na mašinách s karburátorem.
To je ale obecný problém, k nehodě 777 se vyjadřovat narozdíl od odborníků na Novinkách nechci, protože rozumím slovu Special report v publikované mezisprávě od instituce, která se vyšetřováním přímo zabývá. To jsou fakt novináři, já bych plakal. Nechcete jim někdo poslat link na ten report a ať ten článek stáhnou?  |
|