reálné to bylo, správné ne Bylo pár možností: letecká nekázeň nebo chyba pilotáže, (eventuelně chyba pilotáže při letecké nekázni )
21 a 23 při akrobačce jsi podle varianty rozbíhal před vstupen do vertikály na rychlost 950 - 1.050 kmh na výšce 1500 - 2000 metrů, pokud byla nějaká spárka slabší, tak ti instruktor řekl, že ji máš rozběhnout až na 1.100, abys měl na zádech předepsanou minimální rychlost 450kmh. Poslední nábor rychlosti byl v klesání pod úhlem 30 stupňů, kdy jsi zapínal plnou forsáž a rozbíhal právě tak, abys v minimálně 1500 metrech měl těch 950 - 1.050 kmh. Chvilka nepozornosti nebo drobná chybka a už jsi ho tam měl (myslím macha a práskanec na zemi včetně vyražených oken a sraženýho mlíka ve vemenech krav).
Další případ mohl nastat při nácviku vyšší techniky pilotáže na výškách 5.000 - 10.000 metrů, kde byly zatáčky na plné forsáži s maximálním náklonem a přetížením a s bezpečnostním pokynem nepřekračovat M=0,95. Na šesti kilometrech na maximál rozběhneš na 600, zapneš forsáž, hodíš mašinu na ucho a na rychlosti 800kmh na přetížení 6g (nebo kolik mašina vydá a kolik sneseš) točíš o 360. S tím, jak ti klesá rychlost zvyšuješ náklon, abys udržel přetížení až do rychlosti 550 - 600. Snižuješ náklon, vypínáš forsáž, překlápíš z jedné zatáčky do druhé, při náklonu 30 stupňů na druhou stranu opět zapínáš plnou a jako předtím. Přechod z jedné forsážní zatáčky do druhé byla celkem sranda, chtělo to přesně sledovat rychlost a okamžik, kdy vypnout a zapnout forsáž v závislosti na všem, aby se ti mašina nerozběhla. Pokud jsi při přechodu z levé do pravé zatáčky vypl forsáž o chvilku později než jsi měl, ozval se ti zezadu řev do sluchátek "ťahaj, ty ko*ot, lebo si jebneme!!!", instruktor ti zarval mašinku na 6.5 - 7 g aby ji rychle odbrzdil a jak ses probral z bezvědomí pokračoval jsi ve cvičení dál. Pokud jsi toto cvičení zmákl na těchto výškách, šlo se na to samé na výškách 1.500 - 5.000 metrů s tím, že na výšce 1.500 metrů byla vstupní rychlost do těchto zatáček 950 - 1.000 kmh. Takže opět chvilinka nepozornosti a měl jsi ho tam.
Při forsážním režimu v malých výškách jsi musel neustále létat na přetížení minimálně 4g, právě proto, aby se mašinka moc nerozběhla a nepráskl sis.
Bylo i cvičení VTP nad základnou, výška 1000 - 5000 metrů. Let trval cca 12 minut a skoro celou dobu zapnutá plná forsáž. Na hodnocení "výtečně" muselo být tuším 8 minut z celého letu vyšší přetížení než 3.5g. Dandee by upřesnil, už si to nepamatuju přesně.
Pokud jsi tedy slyšel aerodynamický třesk, který okna nevymlátil, bylo to předpisové prásknutí ve výškách, které psal Dandee (a které teď asi budou plus mínus stejné, jen to budou letové hladiny a ne výšky v km na STD). Pokud to okna vymlátilo, předpisové to nebylo a několik možností jak to mohlo vzniknout jsem ti právě popsal. 
Dandee by určitě dokázal přihodit pár veselých historek, protože co jsem slyšel tak forsáž na Su-22, kterou (kromě jiných mašinek) Maroš sedlal byla extrémně silná, snad i silnější než na MiG-23, protože technika vzletu na těchto mašinách a okamžik zapnutí forsáže při vzletu byla odlišná. |
|