A aby se to ještě víc zamotalo, tak v Rusku nebo Bulharsku se lítá na QFE a metry, a v mašině je tabulka, kde je přepočet metrů na ft. A po přistání samozřejmě výškoměr ukazuje nulu. A řídící někdy ani neříká, co je FL a co altitude, vlastne height, ruskou výslovností "chejt", to se musí určit podle toho, jakou dávaj převodní hladinu. Takže když za normálního tlaku řekne "descent 1500 metres" je třeba nastavit 4900ftQFE, za vysokýho tlaku se ale ještě letí na STD. A za nízkýho se přestavuje už v 1800metrech. Brrrrr. Ve zbytku světa řídící říká "flight level" a "altitude", aby to bylo jednoznačný. Jojo Rusko... odlišností je tam tolik, že některý společnosti mají pro piloty speciální kvalifikaci na Rusko!
A aby se to totálně zašmodrchalo, tak třeba v Sofii, která má 1700ft nad mořem, se při nízkym tlaku může stát, že QFE ani nejde na budíku natočit. A tak existuje špecielní tabulka, kde se převádí hodnota metrů na QFE na feety QNH.Ta platí samozřejmě jenom pro Sofii. Naštěstí tam už někteří řídící pochopili, že tudy cesta nevede a řídí to ve feetech a na QNH. |
|