No, pánové, to myslím bychom měli mít všichni v malíku.
Pro rychlejší a stručnější opáčko posílám s obrázkem - vertikálního vzdušného prostoru v ČR.
Připomínám, že "strop" CTR může být různě vysoko (jiný v Praze, jiný v K. Varech) a že TMA může být jedna, ale také může mít více sektorů (Praha I., II., III....) a taky může být ve dvou (více) patrech nad sebou. Tady je namalován ten nejjednodušší případ. Písmena v uvozovkách jsou vždy "třída" vzdušného prostoru, která určuje, jak se v něm kdo může chovat a co může čekat od příslušného ATC (informaci pokyny, povolení...). Jiná bude situace v prostoru "G", jiná v "E", jiná v "C".
Příklad, který byl předmětem dotazu:
Trasa A:
přílet prostorem třídy "G" - tedy DO 300m (ne letět "na" 300m - to by byla dost zásadní chyba - zejména při pokusu o podlétnutí CTR by to asi bylo hodnoceno jako narušení prostoru - při pokusu o podlétnutí je potřeba mít odstup minimálně 50, lépe 150m.
Před vstupem do řízeného prostoru ("D") je třeba patřičným způsobem vyžádat povolení (vstupujeme do řízeného prostoru) - na větších letištích bývá problém podat plán za letu. Pokud není podán plán normálním způsobem, za letu to teoreticky jde, ale ATC moc nejásají, protože to piloti v reálu často zvrtaj, navíc když letí 150 AGL, tak nejsou vidět na radaru.... Musí se vše pečlivě odmeldovat a readbackovat - a taky zapsat (!), protože letové povolení se musí dodržet a musí se hlídat "mez povolení" - tedy kam až můžu - přes tuto mez nesmím (!!) Vstup se musí odehrát nad "vstupnáím bodem", nejčastěji publikovaným v ICAO mapách nebo v AIPU (lze s ATC domluvit i jinde, ale vždy to musí být povolený bod). Pokud vyžádám povolení k průletu, pohybuji se po povolené trase - a zase nad povoleným výstupním bodem prostor CTR opouštím, ne jinde (!).
častější situace - trasa B:
přílet prostorem třídy "E" (zde jsem taky bez povolení, pouze poslouchám infáka. ATC mne ale vidí na radaru - ať s odpovídačem, nebo bez něj).
Získání povolení opět nutné před vstupem do TMA (také řízený prostor), pravidla stejná, jak píšu výše. Komunikace většinou (ne vždy) s eproučníkem. Ten povoluje co a jak, povoluje průlet do CTR, přechod na frekvenci TWR. Průlet prostorem pouze po povolené trati - jak horizontálně (nad mapou) tak vertikálně (držet výšky, sestupy !).
Vstup do CTR pouze nad (schváleným) vstupním bodem (většinou pouze ty publikované, stejně jako píšu výše). Pohyb uvnitř CTR stejný, jak píšu výše - tedy pouze povolený, ne jiný. |
|