No jen pár poznámek:
1) Možná jsem naivní, nicméně se domnívám, že ve slušně fungující firmě nejsou žádné odbory potřeba.Myslící zaměstnavatel se o kvalitní zaměstnace stará tak, aby mu neutíkali ve větší míře než je únosné a taktéž zaměstnanci uvažují hlavou a nevynucují si platy a zaměstnanecké výhody, které firma není schopna dlouhodobě unést.
2) Jasně že odbory v ČSA nemůžou za všechno špatné, ale nevinní nejsou ani trochu!Svého času si někteří odboráří v ČSA (zejména piloti) pod hrozbou stávky vynutili velice nadstandartní platové podmínky včetně zaměstnaneckých výhod - díky tomu, že ČSA jsou státní firma, stát jakožto vlastník je slabý a jako vlastník se není schopen chovat!Moc dobře si tu dobu pamatuju, na letišti jsem se tehdy pohyboval, nátlak odborářů trval několik měsíců včetně akcí jako zpožďujeme lety a podobně!
3) Zároveň lidi jako technici přišli zkrátka - asi měli měkké odboráře a jsou placeni velice podprůměrně dodneška.
4) V poslední době určitě nejen mě bylo divné, že se odboráři chovali pomalu jako kdyby jim ČSA jako firma patřila!Už jsem jen čekal, že dojde k opětnému založení Lidových Milicí a zabarikádování se v hangárech na letišti!Spoustě lidí se to asi líbit nebude, ale firma nepatří pracujícím, ale vlastníkovi (ať už je vlastník jakýkoliv , dobrý, špatný, zpolitizovaný, zkorumpovaný, neschopný...atd...) doplňte si co chcete!
5) Linky na východ......AUSTRIAN měl a stále má zdaleka nejhustší síť linek na východ, nicméně bez bolestivého a drahého zásahu (pro daňově poplatníky) rakouské vlády a Lufthansy by nepřežil.Zároveň v posledních letech redukoval síť dálkovek - přestože Vídeň jako jejich hub má úplně jiný potenciál, než Praha.Takže jsem veliký skeptik, že linky na východ by ČSA spasily.
6) Myslím si, že privatizace jednoznačnému vlastníkovi by byla lepší řešení než stávající stav. |
|