Turbulence v úplavu klesá ze dvou důvodů:
1.) Letadlo letící vzduchovou hmotou na ni působí svou vlastní hmotností - a tak vzduch defacto stlačuje směrem dolů. Turbulence v úplavu tvoří horní hranici této klesající hmoty a tudíž klesá s ní.
2.) Vír turbulence v úplavu směřuje ze spodní strany křídla přes wingtip směrem na horní stranu křídla. Tím pádem při pohledu zezadu levý vír rotuje ve směru hodinových ručiček, pravý vír proti směru. Oba dva tedy rotují směrem k trupu letadla a tím pádem taky k sobě navzájem. Tento pohyb vzduchové hmoty na sebe vzájemně působí a tak defacto rotace pravého víru stlačuje dolů ten levý a rotace levého ten pravý. Krom toho se tím pádem také odtlačují od sebe navzájem směrem do strany. Na rychlost klesání víru mají tak hlavní vliv dva parametry:
- generovaný vztlak (což je zase na oplátku funkce hmotnosti, rychlosti, úhlu náběhu a tvaru křídla) - čím větší vztlak, resp. jeho koeficient, tím větší poloměr víru a jeho rychlost rotace, tím větší jejich vzájemné ovlivnění a tím větší rychlost klesání
- rozpětí křídla - čím je menší, tím jsou víry blíže sobě a tím více se vzájemně ovlivňují a tím opět větší rychlost jejich klesání
Protože ale obecně platí, že velká letadla vyžadující větší vztlak mají také většinou velké rozpětí, tyto dva efekty se vzájemně vyruší. Protože zároveň platí, že se víry od sebe vzájemně oddalují (opět díky tomu, že se vlastně vzájemně potkávají a tím pádem odtlačují krom výše uvedeného směru dolů také od sebe), tak jde kupodivu celkem přesně říct při započtení všech efektů, že turbulence v úplavu většiny klasických letadel klesá cca 500 stop za minutu 
Mimochodem řekl bych že osa turbulence v úplavu (tzv. vortex line) je vůči zemi skloněná (krom působení výše uvedeného) v prvním okamžiku podle úhlu trajektorie letu, než podle úhlu náběhu. Jinými slovy Suchar dělající kobru (a má okamžitý teoretický úhel náběhu kolem 100°) letí defacto stále ve stejné výšce (+/-) a tím pádem jeho trajektorie vůči zemi svírá nulový úhel a stejný počáteční úhel (než začnou působit klesající efekty) se zemí svírá i vortex line. |
|