Tohle je téma, kterým jsem se dřív trochu zaobíral - a myslím, že řešení je následující:
JAR neřeší konkrétní typy letadel, ale kvalifikace (MEP, SEP atd.) Podle JAR - jak máš piloťák, tak lítáš, vozíš lidi a já nevím co ještě - volně a svobodně
Další detaily - jaké můžeš létat jednotlivé typy a další - tedy přestávky v létání, detailní osnovu výcviku (!), kdy můžeš letět s "druhou osobou na palubě" atd.atd,. řeší provozní příručka provozovatele.
V rámci ušetření práce většina provozovatelů automaticky přebírá osbnovy (výcvik, ase taky přeškolení na typ, přestávky v létání, druhou osobu na palubě) z již hotových a vžitých, léty prověřených pravidel - tedy z P1 a AK-MOT (proč taky pracně vymýšlet něco nového, že...)
ALE !
pokud si provozovatel dá do provozní příručky své flotily letadel, že s licencí SEP můžeš létat všechny SEPy poté, co tě na 1 hodinu zavřou na záchod s POH v ruce - a totéž pro MEPy, že můžeš vozit lidi hned na prvním letu s ještě nezaschlými podpisy na piloťáku atd. atd., pak to platí jako zákon (provozníé příručku schvaluje ÚCL)
Tohle zažil před pár lety jeden kamarád na Mallorce, když si tam šel zalétat - v Královském baleárském aeroklubu mu řekli, že volný je zrovna nějaký Piper a on namítal, že mýá typovku jen na Zlin a Cessnu - a oni mu řekli: - a co, kvalifikaci máš, tak leť!
Takže, myslím, odpověď na první otázkuz by měla znít: Ano, v zásadě je možné, aby držitel MEP s přeškolemím na L-200 sedl do PA34 a letěl, pokud to umožňuje provozní příručkas provozovatele toho letounu. |
|