Ať se Mácha vrtá do čeho chce a vynáší svoje moudra, ani nevím, o čem píše tentokrát, na to se teprve podívám, nicméně osobní zodpovědnost je sice pro letce důležitá, ale tady jsem přesvědčený, že to je především o výcviku. To o doporučení FAA se mimochodem netýká jen velkých letadel, ale všech.
S tou akrobacií jsi teď taky narazil na poměrně rozšířený omyl, jak se řekne akrobacie, lidé si automaticky představí přemet, překrut, výkrut, souvrat, zvrat, vývrtku a kombinace výše uvedeného, a kdo tomu dvakrát nehoví, začne se hned čertit, jako že to není potřeba. Ale víš, jaká je třeba definice akrobaci dle FAA? ”Any manoeuvre involving an abrubt change in an aircraft’s attitude, an abnormal attitude, or abnormal acceleration, not necessary for normal flight”. Takže všechny situace, kdy proudnice neproudí tak, jak bychom chtěli
Jak často si třeba myslíš, že průměrný letec něco takového zažije v praxi? Podle kvalifikace při přezkoušení jednou za dva roky, ročně nebo půl roku, v případě administrativního prodlužování průkazu třeba i v delších intervalech. Ví, že teď bude následovat to a to, připraví se a nějak zareaguje. Z vlastní instruktorské zkušenosti ti můžu říct, že i ti lidé, kteří toto "minimum" mají nadrcené, zareagují špatně tehdy, pokud se nastalá situace něčím jen trochu liší od toho, co čekají. Kolik lidí třeba správně zareaguje na to, když jim při cvičném letu nečekaně vyvodíš nezvyklou polohu, pád, nebo autorotaci? Budeš překvapenej, ale minimum. Tohle je taky akrobacie. Jsem přesvědčený, že dotyčný pilot při přezkoušeních taky vybíral pády správně či přinejmenším akceptovatelně. Jednou to ale proběhlo jinak - a nečekaně. O výsledku si teď čteme zprávy.
Zeptej se jednoho zdejšího diskutéra, jak jsem ho v létě tejral na 526ce v nezvyklých polohách, autorotacích a pádech na rychlosti (to je něco, co 90% civilních pilotů nelétajících akrobacii nikdy nezažilo v praxi). A jak "snadné" je na tyhle špeky zareagovat. A to pořád při letu, u kterého se dopředu ví, že něco takového lze očekávat.
Ano, v osnovách to je, jenže se tam cvičí většinou jen ty dopředu dané scénáře, a v mnoha případech jen po dobu nezbytně nutnou. Sám píšeš - využít přezkoušení - ale to naprosto nestačí. Je to stejné jako s ručním létání na dopravních letadlech. Je mnoho dopravních letců, které ti budou tvrdit, že od toho jsou trenažéry a tečka. Sám však víš, že to nestačí a při přezkoušení na to stejně není moc čas. Tohle se neliší
|
|